A "hegytámasz"

Napjaink egyik autókínálatában írják az alábbiakat: „Az „Auto-Hold” funkciónak köszönhetően gyerekjátékká válik az emelkedőn való elindulás. Amikor az autó megáll, ez a funkció az autó rögzítése céljából fenntartja a rendszerben a féknyomást. Így a vezető leveheti a lábát a fékpedálról. Induláskor pedig ugyanilyen automatikusan kiold a fék.” Ma ezt az elektronikus fékvezérlés automatikusan valósítja meg.

Mint tudjuk, nincs új a nap alatt: nézzük tehát meg, miként volt ez az autóépítés hajnalán.

Mihály Dénes: Az Automobil című könyvében (Budapest, Athenaeum, 1925 (harmadik kiadás, az első kiadás 1917-ben jelent meg) olvashatjuk:

„A hátracsúszást gátló rúd

Ha az automobil emelkedő pályán halad, megtörténhetik az is, hogy a motor működése megszűnik valamely váratlanul erős emelkedésen, vagy a kardántengely eltörik, láncok leugranak, s ha idejében nem fékezünk vagy a fékek nem elég hatásosak, az automobil visszafelé kezd gördülni, ami nemcsak az esetleg mögötte haladó többi járművekre lehet veszedelmes, hanem magára az automobilra is. Hosszabb lejtőn pedig nagy sebességet érhetne el, ami a hátrafelé amúgy is nehéz kormányzást lehetetlenné tenné és összeütközést idézhetne elő.

Az ilyen balesetek ellen szolgál biztosítékul a hátrafelé csúszást meggátló rúd, vagy ahogy a soffőrök nevezik, „hegytámasz”. Ez nem egyéb, mint egy végén hegyezett erős acélrúd, „C” mely az automobilvázzal csuklósan függ össze.

Rendes üzemben az „A” drótzsineg felemelve tartja (lásd a pontozottan rajzolt helyzetet); ha azonban a kocsi emelkedő úttestre megy, azonnal le kell ereszteni. Ha az automobil hátra akarna csúszni, ez a támasztórúd a talajba fúródik s ezáltal a további mozgást megakadályozza.”

A visszagurulás megakadályozásában, a lejtőn felfelé indulás megkönnyítésében a féktengelykapcsoló kapcsolt mechanizmus kifejlesztése a Studebaker gyár nevéhez fűződik. Elsőként a kézi kapcsolású váltóval szerelt Studebaker President modellben alkalmazták 1936-ban, Hill-Holder néven. Képünk egy másik megoldást, a Packard NoRol névre hallgató, utólag is beszerelhető mechanizmusát mutatja egy korabeli prospektuslap segítségével.

Hegyen való megálláskor nyomjuk be a fék- és a kuplungpedált. Ha indulni akarunk, adjunk gázt, miközben eresztjük vissza a kuplungot, a fék oldani fog. A mechanizmus beépítése mindössze egyórás utólagos szerelési munkát igényel, és 10 $ betakarja…