Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2019. május | Olvasson bele!

Nem minden bio jó!

Egyre növekszik a növényi eredetű, szerves vagyis biotüzelőanyagok alkalmazásának jelentősége. Ennek legfontosabb kiváltó okai a klímaváltozás, a tüzelőanyag-ellátás biztosításának nehézségei, valamint a véges nyersanyagkészletek. Ebben az esetben is érvényes azonban a következő alapszabály: a korszerű dízeltechnikában alkalmazott rendkívül érzékeny alkatrészek miatt a tüzelőanyagnak bizonyos paramétereket feltétlenül teljesíteniük kell.

A növényi olajokkal kapcsolatban két megállapítást tehetünk. Először is, tüzelőanyagként való alkalmazásukra eddig még nem születtek szabványok. Másodszor: a növényi olajok alkalmazásánál nagy veszélye van a lerakódások kialakulásának, mivel ezek az anyagok fokozottan reakcióképesek. Ez utóbbi tulajdonságuk pedig többek között a porlasztócsúcsokban vezethet lerakódások kialakulásához. Az eredmény: tüzelőanyag-átfolyási problémák, ezáltal teljesítményvesztés, valamint a környezetvédelmi határértékek túllépése. Ezekben az esetekben pedig egyetlen lehetőség marad: új alkatrészre kell cserélni a porlasztócsúcsokat. Vagyis célszerűbb betartani a „Tisztán és biztosan a Bosch-sal” szlogent.

hirdetés

Tényként állapíthatjuk meg: a biodízel tüzelőanyagok fűtőértéke a fosszilis eredetű gázolajé alatt marad. Ennek következményeként tisztán biodízelt használva a motor fogyasztása megnő, ezt a felhasználók azonnal kifogásolják. A biodízel tüzelőanyagot használó gépkocsik esetében ugyanakkor egy hosszú távú, speciális probléma is jelentkezhet, amennyiben a tüzelőanyag több hónapra a tartályban marad. Az öregedés következtében ugyanis átalakul, eltömíti és ragacsossá teszi az alkatrészeket. A gépkocsit gyakran be sem lehet többé indítani.

Mi az, ami megengedhető és mi az, ami nem?

Az úgynevezett B5 típusjelzésű, vagyis a jelenleg szabványosított keverék tüzelőanyag alkalmazását a Bosch jóváhagyta az általa gyártott rendszerekben. A B100-as biodízel vagy a teljesen kezeletlen növényi olajok és salátaolajok alkalmazását azonban a Bosch semmiképpen sem engedi meg. A nem megfelelő tüzelőanyagok alkalmazásából eredő károk esetén a felhasználó – a Bosch irányában – nem élhet jótállási jogaival. Ez még abban az esetben is így van, ha a részegységek beépítője, illetve a gépkocsi gyártója esetleg engedélyezte más tüzelőanyagok használatát.

Forrás: Bosch Diesel Info Magazin 2009/10–11.


Kapcsolódó dokumentum:


35


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés