Mentőkártya a Subarunál

Az Audi, a Volkswagen és a Toyota példáját követve a Subaru németországi importőre is ún. mentőkártyát ad az új autókhoz. A kártya az ADAC német autóklub ajánlott követelménye, és a balesetet szenvedők gyors és a mentő számára is veszélytelen mentéséhez nyújt segítséget. A kártyának tartalmaznia kell a márka, a típus és a karosszériavariáns pontos megnevezését, a karosszériaerősítések, az optimális metszéspontok és metszésvonalak, a légzsákok, az övfeszítők, a gázgenerátorok, az üzemanyagtartály, az akkumulátorok és a hibrid részegységek pontos helyét, fényképekkel együtt.

A légzsákok frontális ütközés esetén akkor nyílnak ki, ha az ütközési szög max. 30 fok az autó hossztengelyéhez viszonyítva – ez megegyezik egy szilárd fallal való, 20–25 km/h sebességű frontális ütközésnek. Ha az ütközési szög 30 foknál nagyobb, akkor az ütközés már oldalirányú ütközésnek minősül, és a megfelelő oldali oldallégzsák aktiválódik (amennyiben az autóban van ilyen). A Subaru-típusok esetén két ütközésérzékelő található az első kerékjárati ívben, és további biztonsági érzékelők vannak az elektronikus légzsákvezérlő egységben. A fejlégzsákkal felszerelt autókban a B- és C-oszlopok környékén is vannak érzékelők. Egyes Subaru-típusoknál mindegyik érzékelő a légzsák vezérlőegységében van. Az érzékelők tömegtehetetlenség által vezérelt, mechanikus vagy elektromechanikus érzékelők, melyek egy elektronikus vezérlőegységen keresztül aktiválják a légzsákot. A vezető- és utasoldali légzsákok még nagy erejű oldalütközésnél, hátulról történő ütközéskor és a hossztengelyen való átforduláskor sem nyílnak ki, mivel ezekben az esetekben nem nyújtanak védelmet. Ha egy baleset során a légzsák nem aktiválódik, a következőket kell tenni:

– a gyújtást kikapcsolni,

– mindkét akkusarut le- vagy szétválasztani,

– elkerülni, hogy megsérüljön a légzsákmodul a kormányon vagy a műszerfalon,

– elkerülni a hőbehatást a kormány és a műszerfalborítás körül – a gázgenerátor kb. 200 oC-os hőmérséklete a légzsák aktiválásához vezet, még akkor is, ha az akkumulátort lecsatlakoztattuk,

– ha a mentés során mozgatnak egyes alkatrészeket vagy szétválasztanak egyes elektromos vezetékeket, nem zárható ki, hogy a légzsák aktiválódik – a mentési munkálatok során a legnagyobb elővigyázatossággal kell eljárni a vezető- és az utasoldali ülés területén, vagyis kerüljük el fejünkkel és felsőtestünkkel a légzsák működési területét.