Volkswagen L1 - az egyliteres

Hét évvel ezelőtt dr. Ferdinand Piëchnek, akkor a VW-menedzsment elnökének becsvágya volt, hogy legyen a VW-nek „1 literes” autója, azaz olyan, amelyik 100 km-en 1 liter motorhajtóanyagot fogyaszt. Ez akkor sikerült: az első 1 literest a bemutatón maga Piëch vezette, és Bernd Pischetsrieder, akkor a VW egyik felső vezetője utazott vele Wolfsburgból Hamburgba, mindösszesen százon 0,7 literes fogyasztással. 2002-ben a felhasznált anyagok ára miatt még nem volt reális egy kis sorozat legyártása sem. Szép volt, bravúr volt, de csak a gyári múzeumban volt hely számára. De itt van a trónkövetelő, az „1 literes” második generációja.

Az idei frankfurti autószalon egyik igazi meglepetésével a VW szolgált: bemutatta az „1-literes” autó második generációját, az L1-et. És ezt azzal a hírrel tetézte, hogy az autó sorozatgyártásra érett, 2013-ban várható piaci megjelenése. Az idei színrelépést biztosan a soros hibridek is motiválták, melyekről szintén egyliteres fogyasztást állítanak fejlesztőik. A VW L1 NDEC ciklusban (európai fogyasztásmérési tesztciklus) 1,38 liter/100 km gázolajat fogyaszt, CO2 kibocsátása 36 g/km. Az autó 3813 mm-es hossza egyezik a VW Fox hasonló méretével, magassága 1143 mm, mint a Lamborghini Murciélago, szélessége 1200 mm. A csomagtartó (ilyen is van!), 50 literes.


Az első koncepció

Mi a titka az L1 kis fogyasztásának?

Tegyük az első helyre a lehető legkisebb járműtömeget. A karosszéria anyaga CFRP, azaz szénszálerősítésű műanyag kompozit. Napjainkra gyártási költségei elfogadható értékre csökkentek, szóba jöhet, mint mondják, a sorozatgyártás. A jármű össztömege 380 kg, nem több, mint egy jól „kifejlett” motorkerékpáré. Tömegmérlege az alábbiak szerint áll össze:

     - a motor és hajtáslánc 122 kg,
     - a vázszerkezet 79 kg,
     - az utastéri szerelvények 35 kg,
     - a villamos rendszer elemei 20 kg,
     - a karosszéria 124 kg.


A CFRP anyagú mocoque utaskabin mindössze 64 kg. A váznyúlvány alumínium anyagú.

A kocsiszekrény 124 kg-ja pedig az alábbiakból tevődik össze:
     - 64 kg a monocoque szekrény az utasüléssel együtt,
     - 28 kg a borítás (héjszerkezet),
     - 19 kg a fülketető,
     - 9 kg a vezetőülés,
     - 4 kg a LED lámpák.
(Összehasonlításképpen a VW „3-literes” Lupo karosszériája 306 kg, a teljes járműtömeg 813 kg.)

 

A légellenállás

A karosszéria légellenállása is igen kis érték: cw értéke 0,195 (az első generációs modellé 0,156 volt), a homlokfelület 1,02 m2. A kocsiszekrény alul teljesen burkolt és a hátsó kerekek is burkoltak. A hűtőtömböket, a motort az autó oldalán lévő levegőnyíláson beáramló menetszél hűti. A levegőnyílások automatikusan zárhatók, nyithatók.


A felfelé nyíló ajtó

A gördülési ellenállás

A gumiabroncsot a Michelin szállítja. A különösen kis gördülési ellenállású „Energy Saver” Green-X jelzésű mérete elöl 95/60 R16 53 T XL, hátul 115/70 R16 62 T XL.

A motor

A CR turbó dízelmotor 2 hengerű, 800 cm3-es, teljesítménye „ECO” módban 20 kW/4000 min-1, „Sport” módban 29 kW-os szintén 4000 min-1 fordulaton. A maximális motornyomaték 100 Nm/1900 min-1. Égéstere, elégetési eljárása is új, de erről most még, a tényen kívül, többet nem tudunk. A motor az 1,6 literes, 4 hengerű motorból származik, mely szintén az IAA-n debütált. (A Golf BluMotion modellben ezzel a motorral a ciklusfogyasztás 3,8 liter/100 km, a Passat BlueMotion-ban 4,4 liter/100 km.) Furat 79,5 mm, löket 80,5 mm, a hengertávolság 88 mm. A motor Euro 5 kipufogógáznormát teljesít oxidációs katalizátorral és koromszűrővel.


A 2 hengerű dízelmotor, a hibridmodul a tengelykapcsolókkal és a 7 fokozatú DSG terítéken

Hibirdmodul – erőátvitel

A hibrid, full hibrid. Az L1 önállóan tud dízelmotorosan menni, önállóan villamosan és a kettő egyesítve is hajthatja a járművet. A villamos gép indítómotor, generátor, villamos motorfék üzemben is működhet. Tengelykapcsolók „hada” hozza létre a hajtásváltozatokat. A hibridmodul a 7 fokozatú DSG váltóval integráltan szerelt. A villanymotor teljesítménye, mely egyben indítógenerátor is, 10 kW és 40%-kal növelheti meg a belső égésű motor nyomatékát. Az autó villanymotorral is képes rövid távon haladni. A villanymotort szükség szerint, a dízelmotor hűtésétől független, külön kör hűti, saját villamos keringetőszivattyúval. A villanymotor 130 Voltos, mely feszültséget lítium-ion akkumulátor szolgáltatja. DC/DC átalakító más elektromos rendszereknek 12 V-ot ad.

A dízelmotor indítása ún. „pulse starting” módszerrel történik. A villanymotort felpörgetik, majd tengelykapcsolóval a dízelmotorhoz csatolják, ezzel forgatva meg a motort. Motorféknél az E-motor generátorüzemben fékezi a járművet, miközben tölti az akkumulátort.

Az L1 ABS és ESP-vel és Stop/Start rendszerrel szerelt, maximális sebessége 160 km/h, gyorsulása 0-100 km/h 14,3 másodperc. A tüzelőanyagtartály 10 literes, ezzel a gázolajmennyiséggel az autó, a tesztciklus értékkel számolva, 670 km-t tud megtenni.

 

Az autó rendszámképes.

Az autó forgalombahelyezhető (talán még a hazai műszaki vizsgán is). Ütközési teszteken megfelelt, kormány és oldal (fejvédő) függönylégzsákkal rendelkezik. Monocoque utastere az F1 technikához hasonló védettséget ad. A Scirocco fazonú orrészében (erre a kialakításra is büszke a tervező, de Silva úr), a keskeny rácsos ívben bújnak meg a konvencionális fényvetők. Az autóban van légkondicionáló és szórakoztatóelektronikai felszerelés. Visszapillantó tükreit kamerák helyettesítik, képüket a műszerfali OLED display teszi láthatóvá. A parkoló asszisztens ultrahangos érzékelői segítik a beállási manőverezést.


A visszapillantó kamera