Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2019. október | Olvasson bele!

A járműmozgás biztonságát felügyelő komplett egység

A bevezető képen látható DCU (Domain Control Unit) elnevezésű vezérlőegységet a Bosch cég azért alakította ki, hogy lehetővé tegye a járművek aktív és passzív biztonsági felügyeletének egyetlen integrált egységbe történő összefogását.

A DCU tehát nem egy merőben új fejlesztés, hanem egy olyan központi, az említett területeket összefogó vezérlő, mely az adott jármű szoftver, hardver (érzékelők és végrehajtók) komponenseihez „hangolható”. Integrált mozgásérzékelőivel a jármű mindenkori helyzetét értékeli, és szükség esetén késedelem nélkül vezérli a végrehajtókat. A jelenlegi ESP-rendszerekben még külön egységként helyezkedik el a perdület és gyorsulásszenzor, így jeleiket csak buszvonalon küldhetik a központi egységhez, majd a számított értékekből adódó parancsok is hasonló úton jutnak el a végrehajtókhoz. Az integrált szenzorok jeleinek „helyben” történő feldolgozásával jelentős időmegtakarítás érhető el, ami kritikus esetben akár életmentő jelentőséggel is bírhat. A DCU további előnyeként értékelhető, hogy az AUTOSAR szoftver architektúrát alkalmazza, ami vevőspecifikus funkciók teljesítését is lehetővé teszi.

A probléma alapos átgondolása eredményeként kialakított egység kifejezetten támogatja a központosított rendszerkiépítést, melyen keresztül lényegesen csökkenthető a jármű biztonsági feladatait ellátó vezérlőkészülékek és szenzorok száma. Mindez nagymértékben redukálja az alkalmazási és szerelési feladatokat, tehát egyértelmű költségcsökkenést is eredményez.

Miután a DCU alaplapi szinten lehetőséget kínál az ESP-hez szükséges inerciaszenzorok beépítésére, csupán a vevő kérésétől függ, hogy a tér minden tengelyirányába (6D) érzékelő-alapkiépítés vagy a redundanciakövetelményeknek is eleget tevő (8D) változat kerül az egységbe. Korábban említettük, hogy az aktív mellett a passzív biztonság felügyelete is a DCU-hoz kerülhet, tehát a légzsákok működtetéséért felelős szenzorok szintén integrálhatók. Talán érdemes megemlíteni, hogy a beépítésre kerülő magas integráltsággal és rendkívüli mérési pontossággal rendelkező szenzorok szintén Bosch-fejlesztések.

Tekintettel arra, hogy a DCU a jármű minden mozgási információjával rendelkezik, újabb feladatok megoldásához is (pl. a VMO) kiinduló bázisként szolgálhat. Ez a járműmozgás-felügyeletnek (Vehicle Motion Observer) nevezhető rendszer állandóan méri a jármű sebességét, sodródási (úszási) szögét, valamint a perdületértékét. Ezek az adatok – kiértékelés után – nagymértékben könnyítik például egy sodródási szögértékelésen nyugvó stabilizáló szabályozás létrehozását, és egyúttal pontosítják a súlypont helyzetének mindenkori meghatározását is.

hirdetés

Végezetül, a DCU néhány jellemzője:

– járműjellemzőkhöz hangolható forgás és gyorsulásszenzorokkal történő kiépítés (6D vagy 8D),

– légzsákvezérlő szenzorok beépítése,

– központi programozható lebegőpontos aritmetikájú mikrokontroller + RAM/ROM a bővített feladatokhoz (pl. VMO)

– FlexRay és/vagy CAN-csatlakozó felület (PS15)

– gyorsított jelfeldolgozás és rendelkezésre bocsátás, valamint fokozott jelmegbízhatóság-vizsgálat jellemzi,

– az egység egy 80x100x25 mm-es alumíniumházban nyert elhelyezést.


Kapcsolódó dokumentum:


10


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés