Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2020. december | Olvasson bele!

A Volvo célja a CO2-kibocsátás 90 grammra való csökkentése 2020-ig

„DRIVe Towards Zero” – így hangzik a Volvo környezetvédelmi víziója olyan autók kifejlesztéséről, melyek kipufogógázukkal nem szennyezik a környezetet. Ezért 2006 és 2014 között a svéd gyártó összesen 15 milliárd svéd koronát (1,5 milliárd eurót) invesztál a kutatás-fejlesztésbe. A Volvo 3 fő irányvonalat követ, ezek a hatékonyság növelése, a megújuló energiaforrások használata és a villamos hajtás.

hirdetés

Az első két célkitűzést már megvalósították a DRIVe-paletta modelljeivel és a Flexifuel-típusokkal, és már tervezik a villamos hajtású autókat is. A tisztán villamos hajtású autó piaci bevezetésével azonban a Volvo meg kívánja várni a C30 BEV elektromos autó 2010-ben induló tesztelésének végét. A modellből több prototípust tesztelnek egyszerre, melyek hatótávolsága a 150 kilométert is elérheti. A végsebességet 130 km/h-ban korlátozták, a 0-ról 100 km/h-ra való gyorsulás kevesebb mint 11 másodperc alatt történik. A biztonsági szempontok és a menetteljesítmények mellett a tisztán villamos hajtás integrálásának kipróbálása a teszt fő célja. Az elektromos C30-as energiatárolója egy 24 kWh-s lítiumionos akkumulátor, melyet egy hagyományos dugós csatlakozóval lehet feltölteni. Az akkumulátor 5 óra alatt feltölthető, ezen kívül minden egyes fékezéskor elektromos energia szabadul fel, melyet a rendszer eltárol az akkumulátorban. Az 1200 kilométeres teljes hatótáv megfelel egy hagyományos dízelmotoros autó hatótávjának, míg kizárólag villamos üzemben a hatótáv 50 kilométer.

A villanymotor a motorháztető alatt található, mint a hagyományos belső égésű motor. Az akkumulátor helye a váltóalagút alatt, a tüzelőanyag-tartály helyén van.

A gyártó 2012-ben tervezi első plug-in hibrid modellje piaci bevezetését, villany- és dízelmotor kombinációjával, melynek CO2 -kibocsátása 50 gramm alatt fog maradni kilométerenként. A modell ára valószínűleg magasabb lesz, mint egy tisztán dízelmotoros modellé, az akkumulátor magas ára miatt. A villamos hajtás üzemelési költsége azonban csak egyharmada a dízelmotorénak, ez részben kompenzálja a magasabb vételárat, így a Volvo szerint 2012-ben ezek a modellek bizonyos vevői csoportok számára már gazdaságosak lesznek. A Volvo „DRIVe Towards Zero” programját a Vattenfall Europe energiaellátó céggel együttműködve valósítja meg. A Vattenfall már részt vett hasonló projektben, melynek során 50 elektromos MINI E-t adtak át Berlinben (Autótechnika 2009/7, 9. oldal).


Kapcsolódó dokumentum:


6


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés