Válság Európában, fellendülés Németországban

Az európai uniós autópiac a múlt évet 7,8%-os visszaeséssel zárta (Autótechnika 2009/2, 72. o.).  A pénzügyi–gazdasági válság az idei első negyedévben már jobban éreztette hatását, mivel ez az érték 17,2%-ra súlyosbodott. Szinte mindegyik tagországban rossz időszakot zártak a kereskedők. Kivéve Németországot, ahol a roncsautó-prémium programot akkora siker övezte, hogy az eladások 18%-kal(!) nőttek.

Az értékesítést márkákra lebontva látható, hogy az élmezőnyben egyedüliként a Hyundai tudott több autót eladni idén, mint tavaly. A dobogósok azonban nem változtak, továbbra is Volkswagen, Ford, Opel/Vauxhall sorrendben követik egymást. A Fiat megelőzte a Renault-t és a Peugeot-t is. Majd a Citroën és a Toyota következnek, a piaci átlagnak megfelelő visszaeséssel. A prémiumgyártók közül az Audit érintette a legkevésbé a válság, megelőzte a Mercedest és a BMW-t is. A Hyundai a Hondát szorította ki a legkeresettebb márkák közül, miközben a Nissant és a Seatot is lehagyta.

A Volkswagen Golf megőrizte vezető helyét a típusok között, bár egy új, erős kihívója akadt, méghozzá a Ford Fiesta. A Fiesta március hónapban már nagy előnnyel vezetett, vagyis elképzelhető, hogy rövidesen őrségváltás lesz az élen. A Ford kisautója tehát jobban szerepelt, mint az alsó-középkategóriás Focus. Az Opel/Vauxhall-nál ugyanez a helyzet, a Corsa jobban fogy, mint az Astra. A francia típusokat a harmadik Peugeot 207-es és a kilencedik Renault Clio képviselik a top 10-ben. A Fiat előretörését mutatja, hogy két modellje, a Punto és a Panda is tagja a legkeresettebb típusoknak.

A JATO Dynamics közzétette a legkeresettebb újszemélyautó-márkák és –típusok rangsorát 2009 I. negyedévében. A táblázat a 2004-ben és utána csatlakozott EU-tagországokra vonatkozik, Bulgária és Málta kivételével, Horvátország hozzáadásával. A vizsgált térségben a Skoda volt a legkelendőbb márka, a riválisokat messze megelőzve. Mellette a többi, kevésbé költséges autókat gyártó márka is jól szerepelt: a Hyundai nyolcadik, a Dacia tizedik lett. Az Európa egészében sikeres Volkswagen, Ford és Opel természetesen itt is jól szerepeltek. Meglepetés azonban, hogy a Fiat alulmaradt a Renault-val és a Toyotával szemben. A Peugeot a kilencedik helyet szerezte meg, a Citroën azonban nem került be a legjobbak közé, ahogy a német prémiumgyártók sem.

Ezek után nem meglepő, hogy a Skoda modelljei dominálnak a típusok között. Annál inkább az, hogy Octaviából többet adtak el, mint Fabiából. Ebben a térségben az Opel Astra iránt nagyobb a kereslet, mint a Volkswagen Golf iránt – az összeurópai éllovas Golf csak a hatodik helyet szerezte meg. Nagyon jól szerepelt a Dacia Logan és a Kia Cee’d, két olyan modell, melyeket az összesített listán hiába is keresnénk. Érdekesség, hogy Közép- és Kelet-Európában az Opel Astra keresettebb, mint a Corsa (ez hazánkban is így van).

Németországban 868 090 új személyautót adtak el az első negyedévben, 18 százalékkal többet, mint a tavalyi év azonos időszakában. Ez a növekedés egyedülálló az EU 25 tagállamában és a 3 EFTA-tagországban. Lengyelországban zártak még a kereskedők pozitív időszakot, de az 1,3%-os növekedés inkább stagnálásnak mondható. Németországban január 14-től vezették be a roncsautó-prémiumot, amely az év végéig hatályos. Az, aki ebben az időszakban legalább az Euro 4-es károsanyag-kibocsátási normáknak megfelelő új, vagy legfeljebb 1 éves használt autót vásárol, és ezzel egyidejűleg leadja legalább 9 éves használt autóját, az 2500 euró prémiumban részesül. A program hatalmas, egész Európában példa nélkül álló sikert hozott. A Volkswagen ennek megfelelően növelte értékesítését, a Mercedes azonban nem, így az Opel és a Ford is megelőzte. A Fordot tekinthetjük a legfőbb haszonélvezőnek, mivel 3 helyezést is javított, megelőzte a BMW/Mini párost és az Audit is. A Skoda egy helyet javított, a Renault/Dacia páros kettőt rontott. A Fiat a nyolcadik helyig tört előre, így a Toyota/Lexus lejjebb került, a Peugeot pedig kiszorult a listáról.

Olaszország az EU második legjelentősebb újautó-piaca, amely az I. negyedévben 19,1%-os mínuszban zárt. A válság a hazai óriást, a Fiatot is érzékenyen érintette, mivel több mint 30 ezer autóval adott el kevesebbet, mint 2008 I. negyedévében. A Ford megtartotta a második helyet, a Volkswagen viszont megelőzte az Opelt. A legkeresettebb francia márka a Citroën, majd a Peugeot következik, amely két helyet is javított. A Renault-k iránti kereslet viszont meglepetésre csökkent, a márkát a Toyota/Lexus és a Lancia is megelőzte. A sort az Audi zárja. A válság ellenére az olaszok 245 Ferrarit, 211 Maseratit és 51 Lamborghinit is vásároltak.

A típusok között a Fiat Panda átvette a vezető helyet a Puntótól, majd a Ford Fiesta és a Fiat 500 következik. A Lancia Ypsilon visszacsúszott a kilencedik helyre, a Fiat Bravo pedig már nem is szerepel a listán. Megnőtt viszont az igény a Volkswagen Golf iránt, amely megelőzte a Citroën C3-at, az Opel Corsát és a Toyota Yarist is. A Ford Focus újonnan csatlakozott az elithez. A felsorolt 10 típusból 8 kisautó, és mindössze 2 alsó-középkategóriás.

Ausztriában 64 296 új személyautót értékesítettek a vizsgált időszakban, 12,9%-kal kevesebbet, mint tavaly ilyenkor. Ezzel az ország a kilencedik helyet érte el a rangsorban. A Volkswagen megtartotta vezető helyét és előnyét is a Ford és az Opel előtt (ez utóbbi két márka helyet cserélt egymással). Audiból a nehéz gazdasági helyzet ellenére több fogyott, mint tavaly, így a Renault és a Skoda elé került. A Fiat a hatodik helyről a tizedikre esett vissza. A Mazda és a BMW is vásárlókat veszített.

A Volkswagen Golf megtartotta vezető helyét, bár a Skoda Octavia meglepően jól teljesített az első három hónapban. A Skoda kisautója, a Fabia viszont a másodikról a tizedik helyre esett vissza. A típusok sorrendje egyébként nagyon sokat változott egy év alatt, a korábban harmadik Volkswagen Polo és a lista alján található Volkswagen Passat, Opel Zafira és Mazda 2 sem található már az élmezőnyben. Helyükre olyan modellek érkeztek, mint a most negyedik Seat Ibiza, az ötödik Volkswagen Tiguan, a hatodik Ford Fiesta és a nyolcadik BMW 3-as sorozat. Az első 10-ben 5 alsó-középkategóriás modellt, 4 kisautót és 1 terepjárót találunk.

Csehországban mindössze 5,9%-kal csökkentek az újautó-eladások idén, így az ország a 15. helyre lépett előre a rangsorban, Magyarországot is megelőzve. A hazai Skoda megtartotta vezető helyét a sokat javuló Ford és az 1 helyet javító Renault előtt. A tavaly ilyenkor még dobogós Volkswagen már csak az ötödik, a Volkswagen is megelőzte. A Citroënt a Peugeot és a Kia is lehagyta. A Chevrolet-et a Suzuki váltotta a tizedik helyen.

A típusok között az első három helyen nincs változás, a Skoda Fabia vezet az Octavia és a Ford Fusion előtt, miközben a két éllovas közötti különbség jelentősen csökkent. A Kia Cee’d megelőzte a Skoda Roomstert. Az első tízbe még egy Skoda-modell, a Superb is befért. A legkeresettebb francia típus a Peugeot 207-es, de a Renault Thalia és a Mégane csak kis lemaradással követi. 5 kisautó, 3 alsó-középkategóriás modell, 1 egyterű és 1 középkategóriás típus alkotja az elitet.

Romániát különösen súlyosan érintette a válság: az újautó-kereskedelem 60,7%-kal esett vissza. Ennél nagyobb mértékű csökkenésre csak Izlandon, a balti államokban és Írországban került sor. A 29 089 eladott új autó azonban még mindig több, mint amennyit hazánkban értékesítettek. A Dacia megtartotta vezető helyét, míg a második helyre a dél-koreai Hyundai zárkózott fel. Testvérmárkája, a Kia a tizedik helyen található, a hazai gyártású Daewoo azonban már nincs fent a listán. A Skodát megelőzte az anyakonszern Volkswagen.

Szlovákia az EU 22. legjelentősebb újautó-piaca, 12 696 eladott autóval. Ez 18,5%-os csökkenésnek felel meg, ami kis mértékben meghaladja a piaci átlagot. A Skoda a piacvezető márka, míg a második helyet a Renault vette át a Suzukitól. Utóbbit egy másik francia, a Peugeot is megelőzte. Előretört a Volkswagen is, a Citroën és a Kia kárára. A Hyundai több bemutatott országban is szépen teljesít, így van ez Szlovákiában is, ennek eredménye a kilencedik hely.

A Skoda Fabia eladási darabszáma majdnem megfeleződött, ennek ellenére továbbra is vezeti a listát az Octavia és a Renault Thalia előtt. A Suzuki SX4 is megtartotta helyezését, a Swift iránt viszont csökkent a kereslet. A Peugeot kisautói egyre jobban fogynak, a 207-es már az ötödik, a 206-os pedig újra feltűnt a listán, a nyolcadik helyen. Új belépő a Chevrolet Aveo, míg a Kia Rio már nem szerepel a felsorolásban. A legkeresettebb 10 modell között 7 kisautót és 3 alsó-középkategóriás modellt találunk.

Bulgáriában 6100 új személyautót értékesítettek 2009 I. negyedévében, 48,3%-kal kevesebbet, mint a megelőző év azonos időszakában. Ezzel az ország a 24. helyet foglalja el a rangsorban, csak a balti államokat és Izlandot előzi meg. A legkeresettebb márka a Volkswagen, amely a negyedik helyről került az élre. A másik két dobogós helyen a Ford és a Toyota helyet cserélt egymással. A tavalyi listavezető Opel a hatodik helyre esett vissza, a Citroën és a Peugeot is megelőzte. Érdekesség a prémiumgyártó Mercedes jó szereplése, amely a Renault-t szorította le a toplistáról.