Egyharmados visszaesés az I. negyedévben - A válság erősen érezteti hatását az újautó-értékesítésben

A válság erősen érezteti hatását az újautó-értékesítésben

A gazdasági válság a hazai újautó-értékesítésben már a tavalyi évre is rányomta a bélyegét – a volumen visszaesett a 2002-es szint alá. Az idei első negyedévben a trend folytatódott, sőt erősödött: 33,1%-kal adtak el kevesebb autót, mint 2008 azonos időszakában. Egyes szakértők pesszimista(?) előrejelzése szerint a kereskedők örülhetnek, ha az idei év végére elérik a százezres darabszámot.

 

A piacon 37 márka tudott eladásokat felmutatni, a Ferrari és a Maserati már nem szerepel a listán. A gyártók többsége negatív időszakot zárt, bár akadnak kivételek. Közülük a Renault áll a legelőkelőbb, hatodik helyen, így visszaszerzett valamit a magyar piacon betöltött korábbi rangjából. Ezen kívül a Nissan, Hyundai, Dacia, Subaru, Lexus, Alfa Romeo, Lancia és Porsche márkák tudták növelni eladásaikat. Bár a negyedév folyamán érkeztek olyan hírek, mely szerint az Opel vagy a Ford az új éllovas (legalábbis a forgalomba helyezési adatok alapján), a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének hivatalos adatai szerint a Suzuki maradt a piacvezető, a 42,6%-os csökkenés ellenére is. A következő helyeken megmaradt az Opel – Ford – Volkswagen sorrend. A Skodát a Toyota és a már említett Renault is megelőzte. Ugyancsak erősen visszaesett a Chevrolet, négy helyet veszített. Ugyanennyit nyert viszont a Honda, és a Nissan sem maradt el tőle sokkal. A lista alján lévő márkákból elenyésző mennyiség fogyott – 3 hónap alatt mindössze 7 Lada, valamint 3–3 Smart, Jaguar, illetve Ssangyong talált gazdára.

 

A japán modellek kissé megközelítették a németeket, de a sorrend nem változott köztük. Nőtt a francia modellek részaránya, csökkent a dél-koreaiaké, a cseheké, az olaszoké és a spanyoloké. Az egyéb kategóriába svéd, román, amerikai, brit és orosz modellek tartoznak.

Idén először több alsó-középkategóriás modellt adtak el, mint kisautót. Ez annak tudható be, hogy több, készleten lévő alsó-középkategóriás autót most kedvezményes, akár még a kisautókénál is kedvezőbb áron kínálnak. A középkategória képviselői megelőzték az egyterűeket, és a terepjárók részesedése is nőtt. A sort a nagyautók és az egyéb kategóriába tartozó sport- és luxusautók zárják.

Az alsó-középkategóriás autók előretörését az is jól bizonyítja, hogy a legkeresettebb 10 modell közül 6 ebbe a szegmensbe tartozik. Az éllovas is egy alsó-középkategóriás, az Opel Astra, amely tavaly vette át ezt a pozíciót a Suzuki Swifttől. A Ford Focus megelőzte a Suzuki SX4-et, így a dobogó legalsó helyére került. A Skoda Fabia iránt drasztikusan csökkent a kereslet, helyére a Volkswagen Golf jött fel. A Suzukinál az Ignist a Splash váltotta, amely a második legkeresettebb kisautóként is csak az abszolút lista hatodik helyére volt jó. Új a listán tavalyhoz képest a Toyota Yaris, a Skoda Octavia és a Toyota Corolla, viszont nem szerepel már itt a Ford Fiesta és a Chevrolet Aveo.

A Suzuki kettős győzelmet aratott a kisautók között, mivel az éllovas Swiftet az új Splash követi. Swiftből tavaly ilyenkor 3445 darab fogyott, míg idén mindössze 1546 darab, ezek többsége az 1,3 literes motorral volt szerelve. Az Ignis forgalmazása a januárban eladott 5 darabbal megszűnt hazánkban. A tavalyi második Skoda Fabia idén már csak a nyolcadik, a darabszám hasonlóan drasztikusan lecsökkent, mint a Swift esetében. A Toyota Yaris a hatodik helyről tört előre a harmadikra, az Opel Corsa pedig a nyolcadikról a negyedikre. A Ford Fiesta dobogós helyét az ötödikre cserélte. Újra népszerű lett a Renault Thalia, valamint felkerült a listára a Fiat Grande Punto (a Punto Classicot is forgalmazzák még, de már csak elenyésző darabszámban). Kikerült a legkelendőbb kisautók közül a Chevrolet Aveo és a Ford Fusion. A Peugeot 207 / 206 páros együtt a 7. helyet érné el. Hamarosan érkezik a 206+, szereplését kíváncsian várjuk.

 

Az Opel Astra nemcsak az alsó-középkategória, hanem az összes forgalmazott típus között is a legkeresettebb. Idén már egyértelműen az újabb H-Astra a sikeresebb 1503 eladott darabbal (ez önmagában majdnem eléri a Suzuki Swift eredményét), míg a G-Astrából 719 darab fogyott, ami még mindig több mint például a Corsa adata. A Suzuki SX4-et megelőzte a Ford Focus, de ezen kívül az első hat helyen nem történt változás (ezek a modellek az abszolút listán is szerepelnek). Mögöttük a Renault Mégane megelőzte a Toyota Aurist és a Kia Cee’d-et. A sort a Honda Civic zárja.

A középkategóriában a Ford Mondeo a tavaly értékesített mennyiség alig több mint felével is első tudott lenni, méghozzá a Volkswagen Passat és a Toyota Avensis előtt. A tavaly még dobogós Audi A4 teljesen eltűnt az élmezőnyből. Remekül szerepelt a Honda Accord, 60 darabbal adtak el többet belőle mint tavaly, így négy helyet javított. Mazda 6-ból kevesebb fogyott, de a típus így is több pozíciót nyert. Az Opel Vectra helyét az új Insignia vette át. A Peugeot 407 kikerült a listáról, helyére a Mercedes C-osztály érkezett.

Az egyterűeknél a Citroën Berlingo elveszítette első helyét, sőt egészen a tizedikig esett vissza. A francia modellek ennek ellenére jól szerepeltek: a Citroën C4 Picasso a második, a Xsara Picasso a negyedik helyet szerezte meg. A Peugeot Partner egy helyet veszítve a harmadik, a Renault Mégane Scénic pedig újra feltűnt a top 10-ben, az ötödik helyen. Az éllovas azonban egy német típus, a Ford Focus C-Max. Az Opel egyterűi közül a kisebb Meriva iránt volt nagyobb a kereslet, de csak 2 darabbal adtak el belőle többet, mint a Zafirából.

A terepjáróknál a Suzuki Grand Vitara iránti kereslet visszaesésével a Honda CR-V lett az új éllovas. A második helyen a Volvo új típusa, az XC60 található, amely remekül debütált. Az élmezőny egyébként erősen átrendeződött, a BMW X5, a Volvo XC 70/90 és a Nissan X-Trail sem szerepel már itt, helyüket a Chevrolet Captiva és a Lexus RX vették át.

A válság rányomta a bélyegét az Audi eladásaira, mivel a tavalyi I. negyedéves 92 eladott darab után idén már csak 45 darab fogyott az A6-osból, amely így elveszítette a vezető helyet. Az új éllovas a Mercedes E-osztály. A harmadik német nagyautót, a BMW 5-ös sorozatot megelőzte a svéd Volvo S80, és a sort is egy svéd modell, a Saab 9-5 zárja. A luxusautók osztályában megmaradt a német fölény, a Mercedes S-osztály vezet az Audi A8 és a BMW 7-es sorozat előtt.

 

A válság az új haszonjárművek értékesítésében is érezteti hatását. A tavalyi első negyedéves, 15%-os növekedés és a 2008-as 0,8%-os visszaesés (stagnálás) után az idei első három hónapban 41 százalékkal csökkentek az eladások, ami még a személyautókénál is súlyosabb adat. Az eladásokon 22 márka osztozott: az Avia és a MAZ Baltija már nem szerepel a listán, míg a Tatra idén még nem adott el egy járművet sem. A 4681 darab eladott jármű 84,6%-a volt 3,5 tonna össztömeg alatti kishaszonjármű, 15,4%-uk pedig ennél nagyobb össztömegű volt. Az arány tehát még jobban eltolódott a kishaszonjárművek felé, a vállalkozások most nagyon meggondolják, hogy nagy teherautót vegyenek. Az általános visszaesés ellenére itt is akadt hat gyártó, amely növelni tudta eladásait. Közéjük tartozik a változatlanul listavezető Ford (+12,4%) és a kilencedikről a második helyre előretörő Nissan (+17,1%). Még a DAF-ot kell megemlíteni, mint a legtöbbet fejlődő, kizárólag nagyhaszonjárműves márkát (+18,4%), a többi pozitív időszakot záró gyártó értékesítési volumene elenyésző. A legnagyobb mértékű visszaesést az MAN (–79,3%), a Ssangyong (–78,1%) és a Scania (–74,1%) volt kénytelen elkönyvelni. A dobogóra a már említett márkákon kívül még a Fiat fért fel, megelőzve a tavalyi érmes Volkswagent és a Renault-t (a franciák nem tudták megismételni a személyautóknál elért eredményüket). A francia márkák egymást követik a 6–7–8. helyen, miközben mindhárman negatív időszakot zártak. Az Iveco jelentős eladáscsökkenése (–61,2%) ellenére is megtartotta első helyét a csak nagyhaszonjárműveket forgalmazó márkák között. A 19. helyen találjuk a Hyundait, amely százalékosan a legnagyobb bővülést érte el a vizsgált időszakban, de ez is csak 31 eladott járművet jelentett.

A német típusok részaránya nőtt, így megtartották vezető helyüket. A japánoké viszont csökkent, így a franciák megelőzték őket. A hollandok (DAF) a svédeket (Volvo, Scania) lépték le. Az egyéb kategóriába cseh, dél-koreai és brit modellek tartoznak.