Csak egy kis odafigyelés

Az elmúlt években a személygépkocsikban a turbótöltött motorok részaránya dinamikusan növekedett. A tüzelőanyagfogyasztás- csökkentés és a környezetkímélő üzemeltetés szempontjai igénylik a turbótöltést, mert vele jó kompromisszum érhető el.

A turbótöltő és a turbótöltés járulékos szerkezetei, például a visszahűtő, a by-pass szelepek akár szívó, akár turbina oldalon, a javítóiparnak már régi szakterülete. Az alkatrészpiac is alkalmazkodott ehhez, rendelkezésre állnak javítókészletek és a készre szerelt úgynevezett „középcsoportok”.

Ma már szinte mindennapos műveletnek tekinthetjük a turbótöltővel kapcsolatos javításokat. (A turbótöltő javításának nem a műszaki, inkább a gazdasági oldala adja ma a kérdőjeleket.)

Az új vagy felújított turbótöltők motorra szerelésének azonban vannak íratlan, de mégis betartandó szabályai, melyeket a következőkben foglalunk össze.

A turbótöltő felújításával foglalkozó szakműhelyek szinte mindegyike őriz érdekes „relikviákat”, mint például rendkívüli módon berágódott csapágyazások, sérült lapátkoszorúk, elgörbült tengelyek. Ezek közül sok meghibásodás kis odafigyeléssel elkerülhető lett volna.

A turbótöltők motorra szerelése közben elkövetett hibák három főbb csoportba foglalhatók össze:

– a szükségesnél kevesebb mennyiségű kenőolaj,
– szennyezett motorolaj,
– idegen testek bejutása a szívó ágba.

A korai meghibásodások elkerülésére egyre több gyártó mellékel egy kevés kenőolajat az alkatrészpiacon forgalomba kerülő turbótöltőhöz. A motorra szerelés után ezzel töltsük fel a turbótöltő olajcsatornáját. Így garantált, hogy a javítás után a motor első beindításakor megfelelő lesz a kenés.

A javítókészletek általában tartalmazzák az összes, a motorra szereléshez szükséges dolgot. Ezeket minden esetben ki kell cserélni, azaz fel kell használni! Ha például a tömítés helyett tömítőpasztát alkalmaznak, az a csavarok meghúzásakor részlegesen, vagy teljesen kitüremkedhetnek, részben, vagy teljesen elzárhatják az olajcsatornát.

Nemcsak szerelési, hanem konstrukciós hibák is előfordulnak. Találkozhatunk olyan helytelen olajcsőkialakítással – például a régi Audiknál – ahol a kipufogó gyűjtőcső közelébe került az olajcső, mely a turbótöltő csapágyazását látja el friss olajjal. Ez nagy motorterheléskor az olaj túlhevüléséhez, kokszosodásához vezetett. Így a csapágyazás olajellátása veszélybe kerül. Ezeknél a motoroknál a turbótöltő cseréjekor az olajellátó cső állapotát is ellenőrizni kell. Ha szükséges tisztítani kell, vagy kicserélni. Ha tehát a turbótöltő motorra szerelését nem végzik körültekintően, ezzel a következő javítást mindjárt előprogramozzuk. Ne feledjük, hogy a turbótöltőnél az olaj nemcsak a kenésért felelős, hanem a csapágy hűtését is végzi.

Gyakran előfordul, hogy szerelés közben csavarokat, anyákat, vagy más alkatrészeket „teszünk le” a légszűrő házba. Ez egy veszélyes szokás, mert ha véletlenül valami ott marad, káros átalakításokat végezhet a sűrítő keréken és a kompresszorházon is.

Összefoglalva tehát, a turbótöltőkkel kapcsolatos munkákhoz tiszta körülmények kellenek és körültekintő legyen a munkavégzés.

József Attilát idézve: „Dolgozni csak pontosan, szépen, ahogy a csillag megy az égen, csak úgy érdemes”.