Bosch MFR szabályzó
A személy- és haszongépjármûvek Bosch gyártmányú váltakozóáramú generátorainál a Compact sorozatnál a hibrid (feszültség-) szabályzókat napjainkra az ún. monolit-szabályzó váltja fel. A monolitszabályzó számos új funkcióval rendelkezik, így méltán kapta a multifunkciós (MFR) nevet.
A fedélzeti diagnosztika, a fedélzeti energiamenedzsment, a motor járáskultúrája, a környezetvédelem mind-mind megkívánja, hogy az áramellátó rendszer egyik pillére, a generátor tapintatosan viselkedjen, legyen tekintettel a környezeti feltételekre, így tehát legyen képes okosan együtt dolgozni az õ munkáját (áramát) igénylõ társrendszerekkel.
1. ábra
A generátor új multifunkci ós szabályzója képes az alábbiakra:
• akkumulátorfesz ültség felügyelet,
• öndiagnosztika,
• töltés- (terhelés) illesztés,
• terhelésfelügyelet,
• a motormenedzsment támogatása.
A monolitszabályzó nézeti képét az 1. ábra mutatja (NCB1/ NCB2 sorozatú, 28Vos Compact generátor). Az ábra tételei: 1 kábelköteg csatlakozóház, 2 hûtõtömb, 3 generátorra való felfogatás csavarfuratai, egyben testpontok, 4 integrált szénkefetartó, 5 generátor B+ csatlakozás, 6 szénkefék, 7 szabályzóelektronika, 8 a W generátorfázistekercs kivezetésének csatlakozója.
Bosch Compact generátor MFR-szabályzóval
A monolitszabályzó funkciói
Akkumulátorérzékelés. Az S jelû csatlakozón közvetlenül az akkumulátor pozitív sarkán megjelenõ feszültség (US) jelenik meg (a pozitív sarutól közvetlen vezetéken). A generátor B+ és az Akku+ között különösen haszongépjármûveknél a hosszú kábel miatt jelentõs lehet a feszültségesés. Az US mért értékével a szabályzó közvetlen ül az akkumulátortöltést tudja optimalizálni.
Szabályzott elõgerjesztés. A motor indításakor a generátor szabályzója a megfelelõ értékû kitöltési tényezõ beállításával állítja be az optimális elõgerjesztõ áramot. Az indítókulcs elfordításával (gyújtás be) megindul az elõgerjesztõáram (külsõ gerjeszt és). Személyautóknál a gyújtás be jelet a szabályzó az L csatlakozón kapja, haszongépjármûveknél a 15-ös csatlakozón. A mûszerfali visszajelzőlámpa mindkét esetben addig ég, amíg elõgerjesztõ áram folyik.
Lekapcsolás. A gyújtás elvétele után a szabályzó áramfelvétele egy minimális értékre csökken.
Bemenõ jel zavarszûrése. A szabályzó minden bemenõ jelét egy teljesítmény-IC fogadja, mely a jelek zavarszûrését és ha szükséges, jelformálást végez.
Forgásfelismerés. A W fázis feszülts égjelének feldolgozásából a rendszer felismeri a generátor forgását. A generátorcsatlakozó szétcsúszásakor, leesésekor hiányzó elõgerjesztést a generátorszabályzó szükségfutásnál innen biztosítja.
Szükségszabályozás. Az S pontra menõ vezeték szakadásakor a szabályzó automatikusan a generátor B+- ról vesz jelet.
Túlmelegedés-védelem. A szabályzó elektronika (teljesítmény-IC) hõmérõje érzékeli a szabályzó hõmérsékletét. Határérték-túllépésnél csökkenti a szabályozott feszültséget.
Terhelésillesztés. A szabályzó személygépjármûvek generátoránál két terhelésillesztési funkcióval rendelkezik. Mindkettõ fogyasztói terhelésrákapcsoláskor aktiválódik.
Indítási terhelésillesztés: a motor indítása alatt és közvetlenül beindulásakor a generátor nem ad le áramot, így fõtengelyre ható fékezõnyomatéka sincs. Ezzel meggyorsítja a motor beindítását, beindulását (2. ábra).
2. ábra
Haladás közbeni terhelésillesztés: a motor járása, a gépjármû haladása közben a szabályzó nem engedi, hogy igény esetén (pl.: fogyasztóbekapcsolás) hirtelen villamos teljesítménynöveked és jöjjön létre, ezzel a motort megfogja, pillanatnyi rángatást eredményezzen. Az áramleadás lassú növelése (folyamatos teljesítménynövelés) lágy terhelésnövekedést eredményez (rámpa-funkció 3. ábra).
3. ábra
DF-Monitor (DFM). A generátor pillanatnyi terhelésjelzése a motorirányító rendszer (Motronic, ECU) részére. A DFM-jel a generátorgerjeszt és DF jelének jelformált kivezetése, a gerjesztõáram kitöltési tényezõje (elvi kapcsolási rajzot mutat a 4. ábra. Az ECU ennek révén tudja, hogy az alapjárati fordulatszámot növelnie kell, vagy például teljes ítménycsökkentést kell elrendelnie néhány nagyfogyasztó kikapcsolásával. A DFM kimenet rövidzár és túlterhelés ellen védett. Az 5. ábra kis, a 6. ábra nagy generátorterhelési jelet mutat.
4. ábra
5. ábra
6. ábra
A többfunkciós L kivezetés
Az L kivezetés egyrészrõl a mûszerfalnak ad jelet, ha a generátor diagnosztik ája hibát azonosított, másrészrõl terhelésrákapcsolási jelet ad ki. Az L csatlakozón keresztül minden esetben folyik áram, annak iránya a funkciótól függ. Lásd a 7. kapcsolási rajzot. A két vezérlõkör egymással szemben reteszelt és rövidzárral szemben védett.
7. ábra
Diagnosztikai funkció. Amennyiben a szabályzó elektronika diagnosztikai logikai egysége az áramellátó rendszerben hibát talál, akkor az L vezetéken keresztül kigyújtja a mûszerfali ellenõrzõ lámpát. A diagnosztikai egység folyamatosan figyelemmel kíséri és kiértékeli az alábbi rábízott paramétereket:
generátorhibák
• ékszíjtárcsa-törés,
• szakadás a gerjesztõkörben,
• a gerjesztõtekercs rövidzárlata, illetve testzárlata,
szabályzóhibák
• végfokszakadás vagy rövidzár,
• szabadonfutó áramköri szakadás,
fedélzeti feszültség rendellenessége
• túlfeszültség,
• S vezeték szakadása,
• töltõvezeték-szakadás (B+gen/ Akku+)
A lámpavezérlõ végfok aktív, amikor elõgerjesztés van, illetve amikor a rendszer hibát azonosított. Fogyasztórákapcsolás engedélyezése. Amennyiben a lámpakapcsolás végfokozata nem aktív, és a motor jár, az L kivezetésen keresztül, a szabályzóban található vezérlõvégfok egy külsõ relének áramot ad, ezzel engedélyezi egyes villamos fogyasztók bekapcsolását.
A teljes áramellátó rendszer MFR szabályzós kapcsolási rajzát a 8. ábra vázolja, míg a 9. ábrán a VW Touareg generátora látható, igazolva, hogy valóban van MFR szabályzó ...
8. ábra
9. ábra
A monolit vagy MFR szabályzó természetrajzával bizonyára még sokszor fogunk foglalkozni szervizek, felújítók tapasztalatai alapján. A fentieket elvi bevezetésnek szántuk, melyért köszönet a Bosch-cégnek, aki a szakmunkásképzést külön információval is ellátja. Az ismeretanyagot ebbõl a forrásból merítettük.
Forrás: Bosch Berufsschulinfo 2003/2