Na, most akkor lánc vagy szíj?

A személygépjármű-motorok fejlesztésében a szíjjal vagy lánccal hajtott vezérlésnek mondhatjuk divathullámai vannak. Hol a lánchajtás adta, hol pedig a szíjhajtás adta előnyök győzik meg a fejlesztőket az adott hajtásmód használatáról. A CO2 -kibocsátás csökkentésének jegyében hívta életre közös erővel a Dayco, a Gates és a ContiTech a szíj- és lánchajtás független laboratóriumi öszszehasonlító vizsgálatait.

Az FEV által végzett vizsgálatok eredményei azt mutatják, hogy a szíjhajtás számos előnynyel rendelkezik, nemcsak a CO2-kibocsátás terén a lánchajtással szemben. Egy 1,6 l lökettérfogatú benzinüzemű motoron végzett kísérletekből kiderült, hogy a vezérműszíjas motorok 1%-kal kevesebbet fogyasztanak és több mint 1,5 grammal kevesebb CO2-t bocsátanak ki kilométerenként. A motorfékpadi vizsgálatok eredményei azt mutatják, hogy a súrlódási középnyomás a szíjhajtású motor esetében 0,04 bar-ral csökkent, amely nagyjából 30%-os súrlódásiveszteség-csökkenést jelent a lánchajtásúval szemben. A fogyasztáscsökkenés és ezzel egyidejűleg a CO2-kibocsátás csökkenése a szíjhajtás kedvezőbb súrlódási tulajdonságainak köszönhető. Ez egy 1150 kg tömegű autónál 1,5 gramm csökkenést, Na, most akkor lánc vagy szíj? míg egy 1650 kg tömegű autónál 1,3 gramm csökkenést jelent CO2-kibocsátás terén, 30– 50 km/h sebességen, átlagos városi forgalmi körülményeket szimuláló vizsgálatok alapján. A ContiTech új fejlesztésű keresztbordás szíja, a GREEN RUNNER állítólag 0,2 liter tüzelőanyag- megtakarítást eredményez 100 kilométerenként, amely 3 gramm CO2-kibocsátáscsökkenést eredményez kilométerenként. A szíj élettartamát 240 000 km-ben állapították meg a fejlesztők, ám a technológiai megoldás kifejlesztése a szíj szélességének csökkentésére még várat magára.