Common rail szögvezérelt nagynyomású szivattyú

A common rail dízel tüzelőanyag-adagoló rendszer a fiatalabbak számára már emberemlékezet óta egyeduralkodó. A szakképzésbe – gyártói és szakoktatási szinten – beépült, és a javítók értik, és javítási rutinra tettek szert. Megszülettek az injektort és a nagynyomású szivattyúkat vizsgáló próbapadok, és már azokhoz is van technológia, melyekhez OE szinten még mindig nincs. Ha az OEM nem segít, a független garázsberendezés-gyártók igyekeznek az űrt betölteni nemcsak vizsgálóeszközökkel, hanem utángyártott alkatrészekkel is. Mivel a dízeltechnika sokak legnagyobb sajnálatára leszálló ágban van, fejlesztése sem mutatja már a régi lendületet. Tehát nincs nagyon nekünk, szaksajtónak sem miről írni, hiszen az újdonságok éltették az írókat.

Van azonban egy egyáltalán nem vadonatúj „gyöngyszem”, melyet már 2018-ban bevezetett dízelautóiba például a Dacia, a Ford és a Renault. Mégis mind a mai napig alig találtunk róla érdemi anyagot a szakirodalomban, és a műhelyek is mind javításban, mind ellen-őrző mérésben meglehetősen tanácstalanok. Több CR rendszert, szerkezeti elemeket gyártó is palettájára vette, az autógyártók pedig alkalmazzák. Az adagolórendszereket gyártók e témában (is) sok éve tartózkodók, nevezetesen alkatrészt nem adnak, a bemérési technológiát nem adják ki, próbapadjuk megjelenése is késik.


Mit üzennek a javítóknak?

Van, aki mondja, hogy türelem, de egyelőre a javítás csak csere, OEM komplett egységekkel. 

A rendszer megértését leíró, ismeretterjesztési szintű anyagokat az autógyártók közreadják, és ami számukra fontos, a ki- és beszerelési műveleti technológiát. Oktatási és javítási anyagaikban erről esik szó. A Bosch hálózatán belül, az arra jogosultaknak – szigorúan csak azoknak – természetesen tart rendszerismertető oktatást, de egyelőre ott is az OEM cserealkatrészeket ajánlja.

Kezdjünk neki, mi is ez a viszonylagos újdonság.

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.