GATES turbócsövek: lépést tartva a turbófeltöltő fejlődésével

AZ AUTÓPARK ÁTTEKINTÉSE 

A turbófeltöltők szinte nélkülözhetetlen eszközzé váltak a motorok károsanyag-kibocsátásának csökkentéséért folytatott versenyben és megfelelnek az egyre szigorúbb szennyezési előírásoknak. Az Euro IV kibocsátási normák kezdték megnehezíteni a járműgyártók dolgát, akiknek azóta is keményen kell dolgozniuk, hogy megfeleljenek a legújabb kihívásoknak és leküzdjék azokat. 

A turbó egy olyan alkatrész, amelyet a benzinmotorokba szereltek be a teljesítmény növelése érdekében - függetlenül az üzemanyag-fogyasztás vagy a kibocsátás növekedésétől. Amikor a dízelmotorokba turbókat szereltek, kezdtük megérteni, hogy a turbófeltöltés nem feltétlenül jelent megnövekedett üzemanyag-fogyasztást. 

Az olyan technológiai fejlesztéseknek köszönhetően, mint a közvetlen befecskendezés, változó szelepvezérlés (VVT), vagy a Miller-ciklus alkalmazása révén a turbók hozzájárulhatnak az alacsonyabb károsanyag-kibocsátás eléréséhez és a jármű teljesítményének egyidejű növeléséhez. Ezért van az, hogy az újonnan forgalomba helyezett járművek több mint 70%-a turbófeltöltő rendszerrel van felszerelve. 

Megjegyzés: azt kellene mondani, hogy minden újonnan nyilvántartásba vett, belső égésű motorral felszerelt járműre? 

A Gates Turbócső termékcsalád bevezetése óta több mint 1000 referenciát adtak hozzá. 2023 végéig további 200 darabot adnak hozzá, ami egyértelmű elkötelezettséget mutat a termékcsalád iránt. 


TURBÓTÖMLŐ KIHÍVÁSOK 

Minden járműalkatrész elhasználódik és ez alól a turbótömlő sem kivétel. Ahogy láttuk korábbi cikkünk a turbótömlőkről, tágulás és összenyomódás nyomás alatt, a sűrített gázok magas hőmérsékletével és az olaj jelenlétével párosulva szívó körben, a tömlők gyorsabb kopását és végül meghibásodását okozza. Az olyan esetekben, ahol a tömlőket rögzítő bilincsekkel szerelték fel, további problémák merülhetnek fel. A rögzítő kötések/kapcsok is elhasználódnak, idővel kopnak, továbbá a rossz szerelésnek köszönhetően meg is sérülhetnek azok, amely gyakori eset a nem szakavatott műhelyben egy karbantartási művelet során. 


RÖGZÍTŐ KAPCSOK 

A rögzítőkapcsok lehetővé teszik bármely tömlő összeszerelését. Csak nyomja be a tömlőt a kívánt rögzítési ponthoz és az reteszelődik. Az alkatrész helyesen, gyorsan és egyszerűen illeszkedik. 

A rögzítőkapocs egy négyzet alakúvá alakított fémrúdból áll (lásd a fenti képet). A derékszögű sarkok megakadályozzák, hogy a hüvely elcsússzon és kicsússzon a helyéről. A klipszet úgy tervezték, hogy a motor működése közben mozdulatlan maradjon. A motor rezgései azonban ismertek arról, hogy a klipsz széleit idővel „lekerekítik” Ha ez bekövetkezik, a rögzítés meglazul. Az eredmény a nyomás alatt lévő levegő elvesztése. 

Egy kopott szélű klipsz fotója. 
A klipszek felszerelésekor és eltávolításakor a hiányos műhelyismeret deformáláshoz vezethet. A karmantyúk eltávolításakor óvatosan emelje fel a kapcsot a a klipsz kioldásához, de ügyeljen arra, hogy a lyukakban vagy vájatokban maradjon. Ez lehetővé teszi a szabad mozgást. A hüvely biztonságosan eltávolítható. Soha ne használjon csavarhúzót a kapocs szárainak kioldásához. Ez valószínűleg deformitáshoz és gyakran későbbi hibához vezethető vissza. Ha a klipsz elveszíti a tapadást a hüvelyen, akkor valószínűleg kilazul a házából, amint nyomás felépül a rendszerbe. 

A rögzítőkapocs gondos eltávolítása és cseréje biztosítja a helyes javítást, és elkerüli az alkatrész esetleges meghibásodását. Ahol szükséges, a Gates minden egyes tömlőhöz mellékeli a megfelelő kapcsokat. A cserekapcsok külön is kaphatók a legtöbb beszállítótól. 

Linkek: 
1. https://www.gatestechzone.com/en/news/2021-10-vvt-technology-solenoids 
2. https://www.gatestechzone.com/en/news/2018-12-a-closer-look-at-turbocharger-hoses-and-their-possible-failures