Előrelátó gyártó és az energiamix – Renault HR13 bifuel motor

A HORSE, a Renault Csoport hajtásláncokra specializálódott divíziója, bejelentette, hogy 2025-ben megkezdi az 1,3 literes, négyhengeres, turbófeltöltős, rugalmas tüzelőanyag-felhasználású (HR13) motorjának gyártását a brazíliai curitibai üzemében. A HR13 motor fejlesztése szorosan kapcsolódik a Renault által 2018-ban bevezetett RH13 motorhoz, amely 1333 cm³-es lökettérfogatával és TCe 1.0 kereskedelmi elnevezésével vált ismertté.

Az eredetileg a Renault-Nissan-Mitsubishi Szövetség és a Mercedes együttműködésében fejlesztett motort Spanyolországban, Németországban, az Egyesült Királyságban és Kínában gyártották, míg 2023-tól a Renault csoport saját vállalata, a HORSE vette át a gyártását. A fejlesztés négy évig tartott, amely során 40 000 órányi tesztelést végeztek próbapadokon és 300 000 kilométert futtattak a Renault Scenic IV modellekben. A motor teljesítménye 115 és 170 lóerő között változik a jármű típusától és a piac igényeitől függően.

A HR13 motor, amely az elődjéhez képest továbbfejlesztett változat, kifejezetten a dél-amerikai piac számára készült és rugalmas tüzelőanyag-felhasználásra alkalmas, így benzin és etanol keverékével egyaránt működhet. A FLEX FUEL változat automatikusan felismeri az alkalmazott tüzelőanyagot és az etanol magasabb oktánszámának köszönhetően a teljesítmény elérheti a 170 lóerőt is. A motor teljes mértékben megfelel a szigorodó L8-as emissziós szabványoknak és hatékonyabb égést biztosít az injekciós nyomás növelésével és a közvetlen tüzelőanyag-befecskendezéssel. A motor 163 lóerős (120 kW) teljesítményt és 250 Nm-es maximális nyomatékot kínál, amely már 1600 fordulat/percnél rendelkezésre áll, biztosítva a dinamikus teljesítményt alacsony fordulatszámon is.

Az új HR13 motor továbbfejlesztett technológiákat alkalmaz az tüzelőanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében. Az égési hatékonyság növelése érdekében a közvetlen tüzelőanyag-befecskendezést központilag helyezték el a hengerfejben és az injektorok 250 bar nyomáson működnek, hat furaton keresztül porlasztva az tüzelőanyagot. A súrlódás csökkentése érdekében a motor hengerfalai Bore Spray Coating technológiával készülnek, amelyet korábban kizárólag a Forma-1-ben alkalmaztak. A megoldás egy vékony acélréteg permetezésével és felvitelével éri el a tükörsima felületet, amely minimalizálja a dugattyúk és a hengerek közötti súrlódást. A HR13 motor a hengerfej háromszög alakú kialakításával – az úgynevezett DELTA hengerfejjel – könnyebb és kompaktabb szerkezetet biztosít, csökkentve a súlyt és növelve a hatékonyságot. Az integrált kipufogócsonk elősegíti a gyorsabb hőleadást és javítja a termikus hatékonyságot, míg az elektronikus vezérlésű wastegate-szelep szabályozza a turbónyomást a kipufogógáznyomás alapján.

A Renault az RH13 óta folyamatosan fejleszti ezt a motorcsaládot, 2020-tól kezdődően mild hibridekben is alkalmazza. Az új HR13-ban az indítógenerátort egy 13 voltos lítiumakkumulátorról táplált generátor-indítómotor váltja fel, amely nemcsak az akkumulátort tölti, hanem az indulásokat és gyorsításokat is segíti a start-stop rendszer során. A HR13 emellett többféle sebességváltóval is kombinálható, beleértve a 6 fokozatú manuális váltót, a 7 fokozatú duplakuplungos automata váltót és a fokozatmentes CVT (8 sebességes) váltót, így széleskörű alkalmazhatóságot biztosít a különböző járműtípusokban.

A curitibai üzem fejlesztésére 100 millió brazil reált (kb. 7,3 milliárd forint) fordítottak, amely lehetővé teszi a motor hengerfejeinek helyben történő gyártását, valamint a teljes motorcsalád termelési kapacitásának növelését, amely évente akár 600 000 darabot is elérhet. Ez a beruházás tovább erősíti a Renault HORSE jelenlétét a dél-amerikai régióban és hozzájárul a helyi gyártás és technológiafejlesztés előmozdításához. Patrice Haettel, a HORSE vezérigazgatója kiemelte, hogy a vállalat célja a regionális igényekre szabott hajtásláncok biztosítása, hiszen a globális mobilitás nem egységes megoldásokat, hanem testreszabott technológiákat igényel. A HR13 fejlesztése során több mint 170 000 órányi tesztelést végeztek, hogy az a lehető legjobban illeszkedjen a helyi piac elvárásaihoz és az innovatív mérnöki megoldások révén kiemelkedő teljesítményt, hatékonyságot és alacsony emissziót kínáljon. Az új motor számos Renault és Dacia modellben elérhető lesz, valamint a Nissan, Mitsubishi és Mercedes egyes járműveiben is megjelenik, tovább növelve a HORSE globális hatókörét és technológiai szerepét az autóiparban.

Forrás: www.automotiveworld.com, horse.cars, renaultgroup.com