Uniclutch, univerzális kuplung
A UniClutch egy forradalmi kuplungrendszer, amely a járműhajtáslánc-technológia új szintjét képviseli. A rendszer alapját egy moduláris, zárt kettős tárcsás kuplung adja, amely rendkívüli nyomatékkapacitást biztosít. A hagyományos kuplungrendszerekkel szemben a UniClutch lehetővé teszi a gyári kettős tömegű lendkerék megtartását, ami nemcsak költséghatékonyabb, hanem megőrzi a gyári vezetési komfortot és rezgéscsillapítást is. A hagyományos kuplungrendszereknél, amikor nagyobb teljesítményű vagy új kuplungot szeretnénk beszerelni, általában nemcsak a kuplungtárcsát kell cserélni, hanem a lendkereket is. Ez azért van, mert a lendkerék kopik, vagy egyszerűen nem kompatibilis az új kuplunggal. Ez nemcsak drága, hanem bonyolultabbá is teszi a cserét. A UniClutch rendszer viszont úgy van kialakítva, hogy megőrizhető maradjon az autó gyári kettős tömegű lendkereke. Ez azt jelenti, hogy nem kell lecserélni a lendkereket, ha UniClutch kerül beszerelésre, mert a rendszer kompatibilis vele. Ez időt és pénzt takarít meg, és közben a vezetési kényelem (pl. rezgéscsillapítás) is olyan marad, mint a gyári állapotban.
A rendszer lelke a Flex Fit technológia, amely szabadalmaztatott illesztő készletekkel biztosítja, hogy a kuplung több ezer különböző járműhöz illeszthető legyen. Ezek a készletek tartalmaznak lendkerék rögzítő elemeket és tengelybordázat-adaptereket, amelyek garantálják a különböző sebességváltókkal való kompatibilitást. A zárt, integrált szerkezet a súrlódó felületeket is magában foglalja, nemcsak a kopást és hőterhelést csökkenti, hanem megszünteti a lendkerék külön karbantartási igényét. A kettős tárcsás kialakítás akár 2000 Nm nyomatékot is képes kezelni, a Quad Plate verzió pedig extrém, 3500 Nm-es nyomatékkapacitást kínál. Hogy mi biztosítja ezt a rugalmas nyomatéktartományt, az több megoldás kombinációjának köszönhető.
A kettős tárcsás konstrukció úgy teszi lehetővé, hogy több súrlódó felület egyszerre működjön, hogy a kuplung belső szerkezetében több súrlódó tárcsa és köztes acéltárcsa van elhelyezve, egyszerűen növeli a súrlódási felületek számát az egytárcsás kuplungokhoz képest. A kuplung aktiválásakor a nyomólap által kifejtett nyomás egyszerre szorítja össze a súrlódó és acéltárcsákat, így mindegyik részt vesz a nyomaték átvitelében. Ez azt jelenti, hogy az adott nyomaték átviteléhez szükséges erő nem egyetlen tárcsán oszlik meg, hanem több tárcsán, ami egyenletesebb terhelést és nagyobb teljesítményt tesz lehetővé. Emellett a rendszer ugyanakkora szorítóerő mellett képes több nyomatékot átvinni, mivel az erőelosztás több súrlódó felület között történik, így csökkenthető az egyes tárcsákon jelentkező terhelés és kopás. A kettős vagy többtárcsás rendszer tehát nemcsak növeli a nyomatékkapacitást, hanem hatékonyabban is osztja el a terhelést, miközben kompakt marad, így kisebb helyigénnyel is nagyobb teljesítményt nyújt.
A silent shift technológia egy innovatív megoldás, amely a hagyományos kettős tárcsás kuplungoknál gyakran jelentkező rázkódások és zajok minimalizálására lett kifejlesztve. A kettős tárcsás kuplungoknál megszokott probléma, hogy az egymásra helyezett több tárcsa között, különösen üresjáratban vagy alacsony fordulatszámon, rezgés és zörgés alakul ki. Ez a jelenség a tárcsák közötti lazább illeszkedésből, az intermediate plate (köztes tárcsa) rázkódásából és az egyenetlen erőátvitelből fakad. A silent shift technológia ezen problémák kiküszöbölésére több ponton beavatkozik. Először is, a rendszer precízebb tárcsaillesztéseket és csillapító elemeket alkalmaz, amelyek csökkentik a tárcsák szabad mozgását, így megakadályozzák a zörgő hangokat. Másodszor, a nyomólap és a tárcsák közötti nyomóerő elosztása egyenletesebb, amely finomabb és simább kapcsolást tesz lehetővé. Harmadszor, a rezgéscsillapító megoldások az egész szerkezetben – beleértve a rugós komponenseket és a csillapító mechanizmusokat – hozzájárulnak a kuplung mozgó részeinek harmonikus működéséhez. Ennek eredményeképpen a kuplung aktiválása és kioldása során nincs hirtelen rángató mozgás, ami különösen fontos a városi vezetési körülmények között, ahol a kuplungot gyakran kell működtetni. Továbbá a silent shift technológia jelentősen javítja a vezetési élményt nagy nyomatékú alkalmazásokban, hiszen a simább nyomatékátvitel nemcsak a kényelmet növeli, hanem a hajtásláncra ható dinamikus terhelést is mérsékli, ezzel növelve a rendszer tartósságát és megbízhatóságát.A rendszer teljesítményét tovább növeli az opcionálisan elérhető Ultra Flywheel, egy ultrakönnyű lendkerék, amely a UniClutch modullal kombinálva drasztikusan csökkenti a forgó tömeget. A lendkerék tömegcsökkentése azzal vált lehetővé, hogy a súrlódó felület a kuplungmodulba került integrálásra. Ennek eredményeként az Ultra Flywheel nemcsak a motor gyorsulási képességeit javítja, hanem a váltások reakcióidejét is lerövidíti, ami különösen fontos nagy teljesítményű és versenykörnyezetben használt járműveknél.
A UniClutch rendszer másik kiemelkedő megoldása a Quad Plate konfiguráció, amely a legnagyobb terhelésekre is fel van készítve. A négylemezes kialakítás extrém teljesítményt biztosít, miközben a súly csökkentett marad az Ultra Flywheel-lel való kombináció által. Ez a konfiguráció ideális drag racing, pályaversenyzés és extrém tuning alkalmazásokhoz, ahol a hajtáslánc fokozott terhelésnek van kitéve.
A UniClutch rendszer karbantartása minimális, köszönhetően az előre kalibrált és gyárilag tesztelt egységeknek. Az integrált súrlódó felület csökkenti a kopóalkatrészek számát, így a rendszer élettartama jelentősen meghosszabbodik. Ezzel a megoldással a UniClutch nemcsak a hagyományos kuplungrendszerek alternatíváját nyújtja, hanem új sztenderdet teremt a hajtáslánc-iparágban, amely a modern járműgépészet minden követelményének megfelel. Az egyszerű szerelhetőség, az univerzális kompatibilitás és az extrém teljesítmény teszi ezt a rendszert a piacon elérhető egyik legmodernebb és legsokoldalúbb megoldássá.
Az UniClutch a Clutch Industries Pty Ltd. (CI) márkája. A Clutch Industries több mint 70 éves ausztráliai tervezési, fejlesztési és gyártási tapasztalattal rendelkezik, és Ausztrália legnagyobb és legtapasztaltabb tengelykapcsoló-gyártója.
Az UniClutch a CI legújabb terméke, amelyet több mint 5 év alatt fejlesztettek ki azzal a céllal, hogy újradefiniálja és megreformálja a tengelykapcsolók piacát.
Forrás: uniclutch.com