BorgWarner óriás ikerturbója, Corvettehez

A BorgWarner a világ legnagyobb ikerturbóját fejleszti a Chevrolet Corvette ZR1 (2025) modelljéhez. Ez a turbófeltöltő a személyautók számára valaha tervezett legnagyobb turbófeltöltő lesz, amely egy kovácsolt acél 76 mm-es kompresszorkerékkel, 67 mm-es turbinakerékkel és mono scroll turbinaházzal rendelkezik.

A turbófeltöltő célja a Chevrolet Corvette ZR1 teljesítményének maximalizálása, kiegészítve annak GM 5,5 literes V8-as motorját. Ez az ikerturbó 1064 lóerős teljesítményt és 1122 Nm nyomatékot biztosít, ami kimagasló érték egy sportautó számára. Az ikerturbó 76 mm-es kovácsolt acél kompresszorkerékkel, 67 mm-es turbinakerékkel és mono scroll turbinaházzal rendelkezik. A mono scroll kialakítás javítja a hatékonyságot és a teljesítményt a kisebb motorfordulatszám-tartományban is azáltal, hogy egyszerűbb: egyetlen csatornát használ a kipufogógázok elvezetésére a turbinába. Ez a kialakítás kevesebb turbulenciát okoz, így gyorsabb áramlást biztosít, ami különösen alacsony fordulatszámon segíti a turbófeltöltést, mivel kevesebb energiaveszteség történik a gázáramlás során. Alacsony fordulatszámon kevesebb kipufogógáz áll rendelkezésre, ezért a mono scroll turbó egy optimalizált csatornán vezeti a gázokat a turbinakerékre, gyorsabb reakciót és kevesebb "turbólyukat" eredményezve. A rendszer mechanikailag egyszerűbb, kevesebb alkatrészből áll, mint egy twin scroll turbó, így könnyebb és olcsóbb is. Ennek a kialakításnak köszönhetően a rendszerek jobban illeszkednek kompakt motorokhoz, kisebb autókhoz, miközben alacsonyabb fordulatszámon is fokozzák a teljesítményt, csökkentik a gázkésedelmet, javítják a hatékonyságot.

A rendszer egyik újítása a golyóscsapágyak használata a hagyományos csúszócsapágyak helyett, ami jelentősen csökkenti a súrlódást. A golyóscsapágyas megoldás emellett nagyobb tartósságot kínál, mivel a csökkentett súrlódás és a precíziós alkatrészek hosszabb élettartamot biztosítanak, csökkentik a vibrációt – NVH-hatásokat - még extrém hőterhelés és nyomás alatt is. Az alacsonyabb zajszint egy további előny, ami a motor csendesebb működését eredményezi, különösen sportautók esetében fontos, ahol a teljesítmény és a komfort egyaránt lényeges szempont.


A turbó integrált szenzorrendszert használ, amely figyeli a kompresszorkerék sebességét, biztosítva, hogy a rendszer mindig a maximális teljesítményt nyújtsa. A rendszer további különlegessége a nulla hézagos hővédő burkolat, amely fokozott hőállóságot biztosít és segít elkerülni a motortér túlmelegedését. Ez a hővédő burkolat a BorgWarner turbófeltöltőjének egyik speciális eleme és a magas hőterhelések kezelésére szolgál. Lehetővé teszi, hogy a turbinaház belső részei minimális vagy nulla távolsággal illeszkedjenek egymáshoz, a szoros illeszkedés hatékonyan korlátozza a hő túlzott terjedését a környező alkatrészekre, megelőzve, hogy a motortér túlmelegedjen. Ez különösen fontos az olyan nagy teljesítményű autóknál, mint a Corvette ZR1, ahol a motor és a turbófeltöltő extrém terhelésnek van kitéve​

A turbófeltöltő elektronikusan vezérelt wastegate rendszere is kiemelkedő jelentőségű, mivel lehetővé teszi az anti-lag funkció precíz kalibrálását. Az anti-lag funkció (más néven ALS - Anti-Lag System) speciális megoldás, amelyet arra terveztek, hogy minimalizálja a turbólyukat (a késést, amely a turbófeltöltő és a motor közötti gyorsuláskor felléphet). Ez a funkció akkor lép működésbe, amikor a vezető leveszi a lábát a gázpedálról, például fékezés vagy sebességváltás közben és segít fenntartani a turbónyomást, hogy a gázra való visszatéréskor azonnal elérhető legyen a maximális teljesítmény.

Az anti-lag rendszer kis mennyiségű tüzelőanyagot juttat az égéstérbe, még akkor is, ha a pillangószelep zárva van. Ez a befecskendezés azonnal elégeti a kipufogógázok egy részét, fenntartva a turbinakerék mozgását, így a turbó fordulatszáma nem esik vissza teljesen, ezzel segít abban, hogy a turbó feltöltés szinte azonnal helyreálljon a gázpedál újra lenyomásakor, javítva a motor gázreakcióját.

Forrás: BorgWarner, caranddriver.com, thedrive.com, prnewswire.co