EATON újdonságok – 2. rész

Az Eaton a kereskedelmi hidrogénüzemű járművekhez készült innovatív megoldások sorát mutatja be az IAA Transportation 2024 kiállításon Hannoverben, Németországban a napokban. Mivel a felhozatal jelentős, korábbi rövid cikkünket folytatva mi is szemezgetünk belőlük. Lássuk tovább!

Az Eaton dekompressziós féktechnológiája nagy teljesítményű motorfékeket kínál közepes és nehéz dízelmotorokhoz. Ez a technológia többféle előnnyel jár a teherautó-tulajdonosok számára, például csökkenti a fékek és a gumiabroncsok kopását, megelőzi a fékek túlmelegedését, valamint csökkenti a további hajtáslánc-lassító rendszerek (pl. retarderek)  szükségességét is. Az Eaton dekompressziós motorfék kínálatában az 1 ütemű, 1,5 ütemű és 2 ütemű motorfékeket találunk.


Hogyan működik?

A motorfék működése során a kipufogószelepek szabályozott – késleltetett – nyitása-zárása növeli a motorkompressziót, ami csökkenti a jármű sebességét anélkül, hogy az üzemi fékeket kellene használni. Ez a dekompressziós fékezési folyamat hatékony módszer arra, hogy a jármű lassuljon, különösen meredek lejtőkön vagy nehéz teher szállítása közben. Az ilyen típusú fékezés kíméli a mechanikus fékeket, csökkenti azok túlmelegedését vagy kopását és az azokból eredő rendellenességeket, hibajelenségeket.

A 1,5 ütemű motorfék esetében egy plusz kompressziós ciklus kerül bevezetésre ciklusonként, amely további fékerőt generál. Ez úgy történik, hogy a dekompressziós lengőkar leállítja a kipufogószelep-működését és a dugattyú felső holtpontban (FHP/TDC) nyitja majd ismét, ahol a sűrítés maximális. Ez extra fékezőerőt hoz létre, növelve a fékerőt különösen alacsony fordulatszámnál. Ez a megoldás akár 50%-kal nagyobb fékerőt is biztosíthat az alacsony fordulatszám-tartományban a hagyományos motorfékekhez képest.

A 2 ütemű verziók még tovább növelik a fékezési hatékonyságot azáltal, hogy a motorciklus minden egyes ütemében alkalmaznak kompressziót, így két kompressziós fékezési ciklus is történhet egy teljes ciklus során. Ez további extra fékerőt és jelentős előnyt jelenthet a nehéz teherautók és haszongépjárművek esetében, amelyeknél nagyobb fékerő szükséges a biztonságos üzemhez, különösen hosszú lejtőkön.

A rendszer tartalmazza a Dedicated Rocker és Integrated Rocker lengőkar megoldásokat, amelyek különböző konfigurációkban biztosítják a motorfék maximális hatékonyságát. A Dedicated Rocker megoldás dedikált fékbütyköt és lengőkart alkalmaz, amely a maximális fékerő elérését teszi lehetővé, bár ennek hátránya a megnövekedett térigény a motorblokkban. Az Integrated Rocker rendszer reset-funkcióval ellátott változata hasonló fékteljesítményt kínál, azonban az alkatrészek kisebb helyet igényelnek. A reset-funkció nélküli integrált lengőkaros rendszer könnyebb és egyszerűbb konstrukció, azonban fékmódban késleltetett szelepezárási időzítést alkalmaz, ami csökkenti a reakcióidőt bizonyos részüzemmódokban. Mindkét lengőkaros megoldás a nehézgépjárművek motorjaiban elterjedtebb „cam in block” és SOHC architektúrákhoz került optimalizálásra, rugalmasan különböző motorplatformokhoz.

Kicsit a cam in blockról és az SOHC vezérlésekről:
A cam in block és SOHC rendszerek széles körben elterjedtek a haszongépjárművek és teherautók motorjaiban, mivel egyszerűbb, robusztusabb és olcsóbb kialakítást kínálnak, mint a DOHC rendszerek. Ezeknél a járműveknél a megbízhatóság és a tartósság kulcsfontosságú, hiszen gyakran nagy terheléssel és hosszú üzemidővel működnek. A cam in block architektúra különösen elterjedt az amerikai gyártású nagy lökettérfogatú motorokban, ahol a helyigény és az egyszerűség kiemelt prioritás, így az Eaton motorfékek jól integrálhatók ezekbe a meglévő mechanizmusokba. A SOHC és cam in block rendszerek jobban ellenállnak a nagy terheléseknek, ami különösen fontos a közepes és nehéz tehergépjárművek esetében, ahol a motorok hosszú élettartamúak és robusztusak. Az Eaton motorfék rendszerei ehhez a tartóssági és alacsony karbantartási igényhez igazodnak, ami kiemelt szempont a haszongépjármű-üzemeltetésben. Az egyszerűbb szelepvezérlési rendszer alkatrésszel könnyebben beépíthető, és nem igényelnek a DOHC vezérléshez hasonló precíz megoldásokat. Ez segíti a költséghatékony gyártást és egyszerűbb integrációt. Mivel a SOHC és cam in block motorok gyakoriak az amerikai teherautó-flottákban, az Eaton rendszereinek ezekhez való optimalizálása szélesebb alkalmazhatóságot biztosít. (a Szerk.)

A kompressziós technológia szerepe a motorfékek működésében kulcsfontosságú, mivel a rendszer gyorsan és pontosan képes reagálni a vezető (lábának) utasításaira. A gyors aktiválás és deaktiválás a motor egyetlen fordulatán belül megtörténik, így a jármű késedelem nélkül alkalmazni tudja a motorféket különböző forgalmi helyzetekben, vagy változó terepen kihívást jelentő menethelyzetekben.


Miért most? Mert hidrogén.

Az Eaton motorfékek különösen fontos szerepet játszanak hidrogén belső égésű motorok (H2 ICE) esetében, amelyek alacsonyabb kompresszió viszonyaik miatt alacsonyabb 11,0:1-es kompressziós aránnyal működnek a dízelmotorok 18,5:1-es arányával szemben nagyobb motorfékerőt – hagyományos értelemben - nem tudnak kifejteni, viszont ezzel a kompressziós rásegítéssel ez a probléma kiküszöbölésre kerül.

Forrás: Eaton