Hexagon-Brudeli CNG a teherszállításban

A CNG (sűrített földgáz) bizonyos mértékig képes fenntartani a dízelmotorokhoz hasonló vezetési élményt, de vannak különbségek. A dízelmotorokat nagy nyomaték és stabil teljesítmény jellemzi, különösen alacsony fordulatszámokon, ami ideálissá teszi őket nagyteljesítményű alkalmazások számára, míg a CNG-motorok teljesítménye ettől némileg alacsonyabb lehet. A modern CNG-technológiák, mint a Hexagon Agility rendszere azonban jelentős fejlődést értek el, hogy nagyobb nyomatékot és teljesítményt nyújtsanak a dízelekhez hasonlóan.

De miért is fontos bármely gyártó számára is, hogy a vezetőnek dízelélménye legyen?

A dízelélmény fenntartása azért fontos a gyártók számára, mert a teherautó-vezetők és flottakezelők a dízelmotorokhoz szoktak, nagyra értékelik azok erőteljes nyomatékát, megbízhatóságát, valamint hatékonyságát nehéz terhek szállítása közben. A dízelmotorok erőteljes gyorsulása, alacsony fordulatszámon is magas nyomatéka és jellegzetes motorhangja olyan tényezők, amelyek hosszú ideje a vezetési élmény részei, különösen a nehézteherautók esetében. Ha egy alternatív hajtáslánc, például a CNG, nem tudja biztosítani ezt az ismerős teljesítményérzetet, a vezetők és flottakezelők esetleg óvatosabbak lesznek az átállással kapcsolatban, mert attól tartanak, hogy a hatékonyság és a teljesítmény csorbulhat. A vezetési élmény megtartása lehetővé teszi, hogy az új technológiák, mint a CNG vagy hibrid megoldások, könnyebben elfogadhatók legyenek anélkül, hogy kompromisszumot kellene kötniük a megszokott teljesítmény és funkcionalitás terén. A dízelhez hasonló élmény biztosítása segíti a zökkenőmentes átállást a tisztább és fenntarthatóbb technológiákra, minimalizálva a vezetők aggodalmát a teljesítmény, tüzelőanyag-fogyasztás vagy hatékonyság csökkenése miatt.

A vezetési élmény tekintetében a dízelmotorok lineáris gyorsulása és robosztus motorhangja sok teherautó-vezető számára ismerős, míg a CNG-motorok csendesebbek és simábbak. Tüzelőanyag-hatékonyság szempontjából a dízelmotorok kiválóak, különösen hosszú távokon, de a CNG is jó hatékonyságot nyújt alacsonyabb tüzelőanyagköltséggel, bár a hatótávolság némileg korlátozottabb lehet. A CNG környezetvédelmi előnyei jelentősek, mivel alacsonyabb szén-dioxid- és károsanyag-kibocsátást eredményez. Bár a dízelmotorok nyomatéka jobb lehet, a CNG-motorok modern hibrid rendszerekkel kombinálva, mint például a Brudeli PowerHybrid rendszer, komoly környezetvédelmi előnyöket nyújtanak, miközben a teljesítmény is megfelelő marad.

A Hexagon Agility partnerségre lépett a Brudeli Green Mobility-vel, hogy hibrid CNG/RNG Class 7 és 8 teherautókat gyártson Észak-Amerikába. A 2024-es Las Vegas-i ACT Expón bejelentette együttműködését az elektromos hajtáslánc részegységeket fejlesztő norvég Brudeli Green Mobility-vel. A partnerség célja a Hexagon Agility CNG/RNG rendszereinek integrálása a Brudeli plug-in PowerHybrid rendszerével. A Brudeli PowerHybrid egysége villamosítja a meglévő CNG/RNG teherautókat azáltal, hogy akár 80 százalékban tiszta elektromos energiát használhatnak fel. Ez a technológia az elgondolás szerint lehetővé teszi majd a flották számára, hogy fenntartsák a dízelmotor munkaciklusait, miközben tüzelőanyagköltséget takarítanak meg, és segítik a globális dekarbonizációs célok elérését.

„A Brudeli PowerHybrid lehetővé teszi a flottatulajdonosok számára, hogy megtartsák a földgázmotorok által kínált teljesítményt, tüzelőanyag-költség-megtakarítást, miközben egyidejűleg kihasználják az elektromos energia hatékonyságát” – mondta Eric Bippus, a Hexagon Agility értékesítési és rendszerfejlesztési alelnöke. „Úgy gondoljuk, hogy a hibridek a jövőben szerepet játszhatnak a kereskedelmi teherszállításban és izgatottan várjuk, hogy aktív szerepet vállalhassunk ennek piacra vitelében.”

A rendszer egy kettős villanymotoros rendszerre épül, amely lehetővé teszi, hogy a hajtáslánc a soros és a párhuzamos hibrid üzemmódok között váltogasson a jármű sebességétől, terhelésétől, a vezető vezetési szokásaitól és az akkumulátor töltöttségétől függően.

Brudeli szerint a PowerHybrid egység lehetővé teszi az erőátvitelt a hajtott kerekekre sebességváltás közben, állítása szerint a gyorsulásra fordított teljesítmény akár 25%-a is elveszik sebességváltáskor, így a jól ismert ideális vonóerőgörbe sem rajzolódik ki. A rendszer hatékonyságnövekedést realizál azáltal, hogy segíti a belső égésű motort a motorgörbe alacsony hatásfokú területein, és leállítja a motort, ha a jármű áll, leáll, vagy ha erőleadásra van szükség.

Az ideális vonóerőgörbe egy jármű hajtásláncának optimális teljesítményleadását mutatja különböző sebességeknél és terhelési viszonyok között, és jellemzően magas nyomatékkal kezdődik alacsony sebességnél, hogy biztosítsa az erőteljes elindulást (nehéz terheknél is). Ezután, ahogy a sebesség nő, a nyomaték fokozatosan csökken, de a teljesítmény kiegyensúlyozott marad, így fenntartva a gördülékeny működést és a megfelelő gyorsulást közepes sebességnél, ami hozzájárul a tüzelőanyag-hatékonysághoz is. Nagy sebességeknél a nyomaték tovább csökken, mivel a jármű lendületből halad és nincs szükség akkora erőre a sebesség fenntartásához, ilyenkor a motor inkább a tüzelőanyag-takarékosságra koncentrál. Az optimális hajtáslánc és váltórendszer biztosítja, hogy a motor a megfelelő sebességtartományban adja le a teljesítményt a kerekekre, maximalizálva a gyorsulást és a terhelhetőséget(a Szerk.).

„Egyre nagyobb a tudatosság annak szükségességére, hogy csökkenteni kell a közepes és nehéz tehergépjárművek kibocsátását, amelyek az Egyesült Államok közlekedési szektorában a teljes CO2-kibocsátás több mint 20%-át teszik ki” – mondta a Brudeli vezérigazgatója, Lasse Bjørkhaug. „A Hexagonnal kötött partnerségünk lehetővé teszi a nehezen villamosítható piaci szegmensekben működő flották számára, hogy az érzékeny területeken ők is zéró károsanyag-kibocsátású működést érjenek el, miközben kiküszöböli a „távolsági szorongást” a CNG-vel hosszabb utakon. Ezen túlmenően a flottaüzemeltetők profitálnak majd azokból a teherautókból, amelyek kiemelkedő, elektromos teljesítményt nyújtanak ugyanolyan hasznos teherkorlátozás nélkül.

A PowerHybrid plug-in töltős, 2-es szintű töltésre képes. A rendszer 75 mérföld (120 km) csak elektromos hatótávolságot kínál.


Forrás: SAE, Hexagon, Brudeli