Mazda M Hybrid Boost – 2. rész
A Mazda M (mild) Hybrid Boost hajtásrendszere, melynek új, soros 6 hengerű dízelmotorját előző számunkban mutattuk be, a Mazda legújabb finomhangolt hibrid rendszere. A soros, hathengerű dízel- (van benzinmotoros változat is) a Mazda CX-60 modelleken található.
A 48 V-os hibrid rendszer mindazt a hajtási kombinációt, illetve üzemmódot megvalósítja, mellyel tökéletesen kihasználható az öntöltős hibrid valamennyi előnye.
Amellett, hogy a rendszer a visszatáplálás révén javítja a tüzelőanyag-fogyasztást, képes a belső égésű motor újraindítására és több üzemmódban a támogatására is. A támogatás különösen kis motorterhelésnél és alacsony fordulatszám-tartományban jelentkezik, amikor a belső égésű motor nem működik jó hatásfokkal. Ezenkívül áthidalja a felfelé váltáskor jelentkező pillanatnyi lassulást, így egyenletesebb lesz a gyorsítás, melyet a vezető érzete is visszajelez.
A Mazda M Hybrid Boost rendszer lényegében a belső égésű motorból, a hozzá kapcsolódó elektromos motorból, az automatikus sebességváltóból, erősáramú elektronikus egységekből (inverterből és átalakítóból), valamint a lítiumion-akkumulátor-egységből áll (1. ábra).
Az M Hybrid Boost rendszer működése
Az M Hybrid Boost rendszer mild hibrid, komfort és támogató funkciókkal ruházták fel. Kis motorterhelésnél és sebességnél nyújtott nyomatéktámogatás mellett az M Hybrid Boost rendszer enyhe lassításnál is képes a jármű tisztán elektromos mozgatására. A nyomatéktámogatás gyorsításkor javítja a reakciókészséget, a sebességfokozat-váltás támogatása pedig csökkenti a lassulást felfelé kapcsoláskor. Az M Hybrid Boost rendszer az állás közbeni leállítások esetén is nagyon gyors és csendes újraindítást tesz lehetővé.