Levelező rovat
A kép Kiskopárdi Lajos bócsai házának udvarán, a Dízel Egyesület rendezvényén, 2023-ban készült filmből való.
A Ganz-Jendrassik cikkhez tennék egy kis kiegészítést.
(Autótechnika: Akik szívét a Jendrassik-motor hangja megdobogtatja…2023/12. p. 61-66.)
- A motor adagolóját nem próbapadon állították be és nem is lehetett próbapadon ellenőrizni.
Ahogy a cikkben is írják, a szállított tüzelőanyag mennyiséget az adagoló elem löket hosszával kell beállítani egy speciális szerszámmal. Kár, hogy a szerszám beszerelt képe lemaradt, így a szöveg magyarázata nehezen értelmezhető.
- A másik észrevétel a motor indításával kapcsolatos, mert ez nem kerül szóba a cikkben.
2 hengeres motor kurblival indul! 4-6 hengeres motor indítómotorral. 6 hengertől pedig levegő indítással. A légindítás érdekessége, hogy a nagynyomású levegőt a motor saját maga állítja elő. Leállás előtt, a gépész 2 henger "megcsapolásával" kompresszorként tölti fel levegővel a tároló tartályokat. Indításkor az eltárolt levegőt engedi rá a gépész a motor 2 hengerfejére. A sűrítési végnyomásnál nagyobb légnyomás megforgatja a főtengelyt. Ekkor 4 henger beindulása beindítja az indító 2 hengert is. A levegő hengerfejbe vezetésének idejét az adagoló végén lévő mechanikus egység vezérli.
üdvözlettel: Filep István
A felhasznált, a cikkben hivatkozott szakirodalomból a kért „kimaradás” (Nagyszokolyai)
A dugattyúlöket beállításánál a szivattyúhenger 85 felső csavarzatát eltávolítva, helyébe a 78. ábrán látható löketbeállító-csavarzatot szereljük. A beállítócsavar 102 tárcsáját a felső helyzetig kicsavarjuk, a szivattyú tengelyét néhányszor körülforgatva, a 65 szabályzóemeltyűt a nagy töltésnek megfelelően úgy állítjuk, hogy a 133 csavarba ütközzék és a beállítandó hengerbe történt befecskendezés után megállítjuk. Ekkor a 102 tárcsát addig csavarjuk be, amíg a 101 orsó a dugattyú 83 szívószelepéhez ér. Ebben a helyzetben a tárcsának a 103 mutatóhoz viszonyított helyzetét leolvassuk. A szivattyú tengelyét óvatosan tovább forgatva, a befecskendezés előtt megállítjuk és a 101 orsót addig csavarjuk be, amíg a szívószelephez ér. A 102 tárcsa helyzetét ismét leolvasva, a két leolvasás közötti különbség a dugattyú löketével arányos.