A Mazda új soros hatos dízelmotorja – 1. rész
Alapjaiban új dízelmotor született, nem a korábbi dízel erőforrás két henger hozzáadásával. Figyelmünk azért is fordult e felé a motor felé, mert lehetséges, hogy ez volt a világ utolsó személygépkocsi-dízelmotor fejlesztése a Mazda több mint 100 éves történelmében, melyből legalább 90 évet, beleértve napjainkat, autógyártással foglalkozott és foglalkozik. A motorleltárak egy igazán nagyágyú sorhatost személyautó hajtására nem ismernek. Boxerek voltak ilyen hengerszámmal. Talán most, az európai kapuzárás dátumához vészesen közeledve (mert ez más piacokon ilyen fenyegetően nem jön szóba) gondolták, ne maradjon le a dicsőségtábláról. Mivel ma tisztán dízelként nem felelne meg az Euro 6-os előírásnak, meg kellett spékelni egy kevés hibridtechnikával.
Soros négyes dízelek szép számmal voltak a történelmükben.
Mintegy 10 évig voltak gyártásban (2012 és 2022 január között) a Mazda SkyActiv soros négyhengeres dízelmotorok. Ez idő alatt több fejlesztési generációja is volt. A kezdeti, első generációs hibákat (például vezérműbütyök-kopás, DPF regenerációs problémák, kenőolaj fokozott felhígulása) a gyártó megszüntette, és utána hibátlan termékek gördültek le a gyártósorról.
Minden jó, ha a vége jó: megszületett az új 3,3 literes soros, 6 hengerű e-SkyActiv D dízelmotor (1. ábra), 48 V-os mild hybrid támogatással 2022 végén, illetve 2023-ban a CX-60 modellcsaládban debütált és került forgalomba Magyarországon is.
A CX-60 dízelmotorja DCPCI (Distribution Controlled Partial Premixed Compression Ignition) technológiával rendelkezik. Célja, hogy minden motorfordulatszámon tisztább égést és jobb hatásfokot adjon. A Mazda azt állítja, hogy a hathengeres dízelmotor a világ egyik legtisztább dízelmotorja, effektív hatásfoka eléri a 43 százalékot. Ezzel a dízelmotorral a CX-60 tüzelőanyag--fogyasztása 5,1 l/100 km a WLTC szabványok szerint mérve.