Ford 1.6 és 2.0 literes benzinmotorok – 6 sebességes váltó – DPS6

A Ford 1.6 és 2.0 literes duplakuplungos rendszer fő komponensei a lendkerék, a duplakuplung (DC) és a működtetőrendszer, valamint egy irányítóegység, amely a sebességváltóház külső oldalán található, két szervomotort vezérel. Ezek mozgatják a működtetőkarokat, és a tengelykapcsolók váltakozó zárását és oldását aktiválják.

Vezetési üzemmódban a sebességváltó elektronikája többek között a következő információkat értékeli:

− Fordulatszám a sebességváltó bemeneti tengelyein
− A jármű sebessége
− Kiválasztott sebességfokozat
− A fojtószelep helyzete
− A gázpedál helyzete
− A fékpedálra vonatkozó információ
– A motor fordulatszáma és nyomatéka
– Motorhőmérséklet és külső hőmérséklet
− Kormányzási szög

Ezeknek az adatoknak a függvényében a vezérlőegység kiszámítja, hogy melyik sebességfokozatot kell kiválasztani, és a szervomotorok használatával kapcsolja a sebességfokozatot. Ezek a sebességváltó vezérlőegységében találhatók, és közvetlenül a sebességváltóban lévő váltóvillákat működtetik.

A duplakuplungos rendszer két tengelykapcsolót tartalmaz, amelyek alaphelyzetben nyitva vannak, amikor a motor alapjáraton jár vagy a sebességváltó üres fokozatban van. Hajtási módban az egyik tengelykapcsoló mindig zárva van, ezért az egyik váltórész mindig zárva van. A másik váltórész sebesség fokozata már előre ki van választva, mivel ennek a váltórésznek a tengelykapcsolója még nyitva van. Sebességváltáskor az egyik kuplung nyit, a másik pedig zár. A hajtást ezután a korábban kapcsolt fogaskerék továbbítja. Ez azt jelenti, hogy gyakorlatilag a vonóerő megszakítása nélkül lehet hajtást továbbítani.

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.