A LUK 2CT száraz kettős tengelykapcsoló rendszer

Ma már egyre gyakoribb, hogy kettős tengelykapcsolóval szerelt váltók kerülnek a független javítóműhelyekbe. A LuK gyártmányai javításához minden segítséget megad a gyári alkatrészszettől a célszerszámokig és a javítástechnológiától a rendszerműködést leíró ismertetőkig. Cikkünk a LuK 2CT száraz kettős tengelykapcsolós sebességváltó rendszerismertetését tartalmazza, melyet a javítás megkezdése előtt tanácsos átolvasni, mert a működés ismerete nélkül a javító munkában komoly hibákat véthetünk. A leírás az alábbi beépítési alkalmazásokra vonatkozik: Alfa Romeo, Fiat (1.4 benzinüzemű motorok és 2.0 dízelmotorok, 6 sebességes C635 DDCT sebességváltóval), Jeep (1.4 literes benzinüzemű motorok és 1.6 literes dízelmotorok), Suzuki (1.6 literes dízelmotorok). A ki- és beszerelés műveleti utasításainak részletes, fényképes technológiai leírását az Autótechnika 2021/8-as számában találják. Elérhetőségét lásd a cikk végén a „Forrás”-nál.

A rendszer a következő fő alkotóelemekből áll: kettős tengelykapcsoló, kapcsoló- és kioldórendszer, kéttömegű lendkerék (DMF) és elektrohidraulikus vezérlőegység. Minden sebességváltási műveletet az elektrohidraulikus vezérlőegység hajt végre. Ez a vezérlőegység a sebességváltó külső oldalán van felszerelve, és egy szivattyúból, egy nyomásakkumulátorból és különböző elektromágneses szelepekből áll. A „vezérlőközpont” egy külső vezérlőegység, amely a kapott információk alapján kiszámítja a pontos váltási pontot, és a megfelelő pillanatban aktiválja a működtetőket. (1. ábra).


A RENDSZER KÜLÖNLEGES JELLEMZŐI

Két különböző működtetőrendszert használ a tengelykapcsoló vezérléséhez: az egyik tengelykapcsoló kívülről, egy központi vezérlőrúddal működtethető. Nagy, 350 Nm az átvihető nyomaték (száraz kettős tengelykapcsoló esetén).

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.