ZF hajtómodulok második generációja
A ZF bejelentette moduláris hajtóegységeinek továbbfejlesztett változatait, melyeket könnyű elektromos járművekhez fejleszt. A felülvizsgált, második generációs komponensek várhatóan 2025-ben kerülnek piacra és több hónappal csökkentik a legújabb akkumulátoros elektromos járművek fejlesztési idejét a gyártók számára és testreszabhatóak azok igényeinek megfelelően.
Az egységeket, amelyeket "e-hajtásoknak" neveznek, három alapvető konfigurációban kívánja építeni személyautókhoz és könnyű haszongépjárművekhez. Az egységek tartalmazzák a motort, az invertert, a vezérlőket, a sebességváltót és a vezérlőszoftvert.
Az elektromos motor 400 voltos és 800 voltos konfigurációkat támogat, olajáramú hűtéssel megnövelt teljesítménysűrűséggel. A ZF - a korábbi hajtómodul változatokhoz képest - a teljesítmény sűrűséget az olajáram hűtésének alkalmazásával javította, így az egységek folyamatos teljesítményét 85%-ra emelték. Az olajáram optimalizálása egy hatékony módszer a teljesítmény sűrűségének javítására az elektromos hajtású járművekben (is). Az olajfolyás által hűtött elektromos hajtások esetében az olajáram hatékonyan csökkentheti a hőt, amelyet az elektromotor termel. Az olajáram növelése, csökkentheti a hőfelhalmozódást és az ezzel járó teljesítményveszteséget. Az olajáram optimalizálása további előnyöket is kínálhat, mint például a kisebb motorok és a könnyebb hűtőrendszer következtében alacsonyabb energia-fogyasztás és nagyobb hatásfok. Ez lehetővé teszi kisebb motorok használatát nehezebb alkalmazásokra.
Konstrukciós szempontból jobban belemenve a gyártó szerint a tekercselés fonott tekercsekkel történő megoldása 10%-kal csökkentik a motorok térfogatát és ugyanennyivel az anyagfelhasználást, mindez közvetetten csökkenti a ritkaföldfém szükségletet is. A fonott tekercselésről tudni kell, hogy javítja a tekercsek tömörségét és egységességét, ami azt eredményezi, hogy a motorban kevesebb hő termelődik. Emellett a fonott tekercselés csökkenti a tekercsek közt lévő hézagokat, amelyek csökkentenék a motor hatékonyságát. A fonott tekercselés növeli a motor fordulatszámát, csökkenti a zajszintet, javítja a teljesítményt és növeli az élettartamot.
A nyomatékváltó bolygóműves, amiben a ZF nagy hagyományokkal és tudással rendelkezik. A kétfokozatú automata sebességváltó támogatni fogja a „teljesen integrált differenciálmű funkciót”, ami lehetővé teszi, hogy differenciálműként is működjön és tengelyenként külön planetáris fogaskerekek esetén lehetővé válik, hogy az egyes tengelyek egymástól külön irányba is fordulhatnak. Ez az elektromos hajtás és a négykerék-meghajtás kombinációjával működő egyedi manőverképességet tesz lehetővé, amely lehetővé teszi a jármű számára, hogy egyhelyben forogjon. Ez a funkció hasznos lehet például parkolásnál vagy manőverezésnél, amikor szűk helyen kell fordulni. A funkció kivitelezése során a kerekek forgásának irányát és sebességét vezérlő szoftver szabályozza, valamint szenzorai (pl. ABS szenzorok – a Szerk.) segítségével nyomon követi a kerekek helyzetét és az irányt, amelybe a jármű halad (Rivian "Tank Turn" nevű funkciója).
A moduláris hajtásokban azok járműdinamikai jellemzőin és konfigurációs szabadságán túl korunk más trendjei, irányelvei is leképeződnek, pl. a ZF "újrahasznosított anyagokat" használ, ami segíti a ZF-t a fenntartható fejlődés irányába tett lépések megtételében és lehetővé teszi a vállalat számára, hogy csökkentse a termékek környezetre gyakorolt hatását, a sokat emlegetett „ökológiai lábnyomot”.
A Rivian „Tank Turn” funkciójáról készült videó itt tekinthető meg:
Forrás: zf.com, www.whichcar.com.au,