Újabb kitörési pont a belső égésű motornak az e-fuel

Közelmúltban adtunk hírt a JCB előrehaladott hidrogén motor projektjéről, amely már gyártásközeli állapotban várja a folytatást, a folyamatos kutatás-fejlesztés közben párhuzamosan az e-fuel vonalon is áttörést hozni látszik. Az eredmények eredménye, hogy a szakpolitika szinte a legmagasabb szinten vizsgálja az e-fuel előtt felmerülő akadályok eltüntetésének, illetve további fejlesztésének lehetőségeit.

A technológiai semlegesség a fenntartható fejlődés elvének fontos része és azt jelenti, hogy egy adott technológia sem előnyösebb, sem hátrányosabb a környezet és a társadalom szempontjából, mint más technológiák. A belső égésű motorok esetében a technológiai semlegesség azt kell jelentse, hogy a motorok károsanyag-kibocsátása és a tüzelőanyag-fogyasztásuk olyan alacsony legyen, hogy a környezetre és a társadalomra gyakorolt hatásuk az egyre szigorúbban meghúzott limiteket nem lépi túl.

Azonban a belső égésű motor, ha tüzelőanyaga fosszilis alapon előállított szénhidrogén, nem felel meg a technológiai semlegesség elvének, mivel jelentős mennyiségű új (eddig lekötött szénből létrejövő CO2-őt és szennyezőanyagot bocsátanak ki a levegőbe.

Mint mi is hírt adtunk róla, 2023. február 14-én az Európa Parlament megszavazta rendeletet, aminek értelmében az EU területén 2035-től tilos a belső égésű motorral hajtott személygépjárművek (M1) és kistehergépjármű (N1) forgalmazása, igaz a döntés „megszavazódott” azonban egyelőre több részletkérdés tekintetében fehér foltok mutatkoznak – főként az e-fuel, azaz a szintetikus e-tüzelőanyagok körül. A megszavazott megállapodás keretein belül egyben fel is kérték az Európai Bizottságot, hogy készítsen elő egy javaslatot a szintetikus, szén-dioxid-semleges tüzelőanyagok szerepéről a jövő autógyártásában. Ennek folyományaként a német szövetségi kormány 2023. március 25-én megállapodást kötött az EU Bizottsággal a szén-dioxid-semleges szintetikus e-fuel tüzelőanyagok) 2035 utáni felhasználásának lehetőségeiről.

A megállapodás értelmében az EU engedélyezi a CO2 semleges szintetikus tüzelőanyagokkal hajtott belső égésű motorokkal ellátott autók forgalomba helyezését új jármű kategóriában. Az autók kizárólag nem fosszilis alapú, úgynevezett e-fuel tüzelőanyagot tankolhatnak. Az EU-nak szabályrendszert kell kidolgoznia a technológia működésének ellenőrzésére, betartatására és legkésőbb 2024-ig be kell vezetni az ezzel kapcsolatos jogszabályi kereteket. A kategória neve "E-fuels only" lesz.

Az e-tüzelőanyagok szintetikus tüzelőanyagok, amelyeket hidrogén és szén-dioxid reakciójával állítanak elő, tulajdonságai hasonlóak a hagyományos tüzelőanyagokéhoz. Mint kezdetben minden innováció, jelenleg az e-fuel is drága, jelenleg csak kis mennyiségben állítják elő. Az iparág úgy véli, hogy az árak csökkennek majd, ahogy a technológia fejlődik és terjed.

A német közlekedési miniszter, Volker Wissing így nyilatkozott: "nagyon részletes és konstruktív tárgyalásokat folytattunk és sikerült biztosítanunk a technológiai semlegesség elemét a flotta korlátozások keretében. Ez megnyitja az utat azon belső égésű motorok túlélése előtt, amelyek csak és kizárólag CO2-semleges tüzelőanyagokat használnak. "Konkrét lépéseket és egy konkrét ütemtervet határoztunk meg. Első lépésként egy kizárólag e-tüzelőanyaggal üzemelő járműkategóriát kell létrehozni, majd integrálni a flotta korlátozások szabályozásába. Az eljárást 2024 őszéig szeretnénk befejezni." Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az EU-ban betiltott fosszilis tüzelőanyagokat égető motorokra vonatkozó szabályozást jogszabályba kell iktatni, de külön kategóriában kell szerepelnie az e-tüzelőanyagokkal működő belső égésű motorok használatának. A belső égésű motoros járműveknek 2035 utáni regisztrációja csak e-tüzelőanyaggal működő motorokkal lesz lehetséges, ami kétségtelenül sok vitát és fejtörést fog okozni.

A kérdés tekintetében megalakult eFuel Alliance, több mint 170 vállalatot képvisel az e-tüzelőanyag ellátási láncában, üdvözölte az egyezséget. Ralf Diemer, az eFuel Alliance ügyvezető igazgatója, aki szerint a megállapodás segíti a klímavédelmet és lehetővé teszi a klíma-barát e-tüzelőanyagok használatát személyautók és könnyű haszongépjárművek számára. A megállapodás lehetővé teszi az olyan prémium gyártóknak, mint a Ferrari és a Lamborghini, hogy fenntartsák belső égésű motoros járműveiket. A Ferrari vezérigazgatója, Benedetto Vigna elmondta, hogy az egyezség jó hír a cég számára, mivel továbbra is nyitva tartja a belső égésű motor fejlesztését, ami mellett pedig megmaradhatnak az elektromos és hibrid fejlesztések is.

Az e-fuel villamos energiával hajtott berendezések segítségével készül. Először elektrolízissel hidrogént állítanak elő vízből, majd a hidrogént reakcióba hozzák széndioxiddal (CO2) a szintetikus tüzelőanyag előállításához. Ez a folyamat hasonló a hagyományos benzin- és dízelmotorokhoz használt folyamatokhoz, de a CO2-t például az atmoszférából gyűjtik össze, így a végeredményben nem jön létre újabb üvegházgáz-kibocsátás.