NOx-érzékelők

100 NOx-érzékelővel bővítette termékkínálati adatbázisát a lengyel AS-PL cég, amelyek már elérhetők weboldalukon.
Miért lettek mostanában olyan „népszerűek” a nitrogén-oxid-jeladók?

 

 

Az egyik legveszélyesebb vegyület, kipufogógázalkotó a nitrogén-monoxid és a nitrogén-dioxid. Az autóipari kibocsátási mérésekkel foglalkozó vizsgálóbizottság szerint a nitrogén-dioxid évente 400 000 korai halálesetet okoz az Európai Unióban.

A probléma súlyos, ahogy azt az Európai Parlament is megjegyezte, amely folyamatosan szigorítja a káros nitrogén-oxidok kibocsátási szabványaira vonatkozó követelményeket. Ezek teljesítésére a gyártók különböző megoldásokat ismernek és évek óta alkalmaznak, így azok már a szervizek látómezejébe is bekerültek. Az egyik ilyen rendszer – ma már szinte kizárólagos redukáló emissziótechnika – az SCR (Selective Catalytic Reduction). A rendszer érzékelője a NOx-érzékelő, az SCR előtt és után egy-egy. Ők felelősek a kipufogógázok nitrogén-oxid-koncentrációjának állandó méréséért. A begyűjtött adatok elküldésre kerülnek az ECUba, és ezek alapján vezérlik az AdBlue adagolását.

 

NOx-érzékelők felépítése és működése

Egy tipikus érzékelő a következőkből áll:
• mérőszonda elektrokémiai érzékelővel (két mérőkamrából áll),
• a szondát a vezérlőmodullal összekötő kábel,
• szonda adatfeldolgozó modulja (interfész),
• az érzékelőt az ECU számítógéphez csatlakoztató aljzat,

 

 

Az SCR rendszer és a NOx-érzékelő hibái

Az egyik leggyakoribb probléma a hibásan működő AdBlue szivattyú, amely a befecskendezett AdBlue megfelelő nyomásáért felelős. Gyakori még a tartályfűtőrendszer meghibásodása. Egy másik gyakori probléma a mérőelemen lévő koromlerakódás, amelyet pl. rossz tüzelőanyag-minőség vagy megnövekedett motorolaj-fogyasztás okoz.

A NOx-érzékelők állapota gyakran egy másik alkatrész működésétől függ.

A nagyon kényes kialakítás miatt mechanikai vagy elektromos sérülések is előfordulhatnak. Vezetékek kidörzsölődése, rövidzárlat vagy ütés, pl. kis felpattanó kavics jelentősen károsíthatja az érzékelőt. A nedvesség a vezetékek állapotát is befolyásolja, egyes alkatrészek korrózióját és az elektronika károsodását okozza. A karbamid (az AdBlue alkotója) önmagában is az egyik oka az érzékelő károsodásának. Az ismeretlen eredetű AdBlue folyadék vagy annak gyenge minősége miatt az érzékelőt és valószínűleg a teljes SCR rendszert is cserélni kell.

A sérült NOx-érzékelő tünetei a következők:
• sebességingadozások hidegindításkor,
• megnövekedett tüzelőanyag-fogyasztás,
• megnövekedett motorolaj-fogyasztás,
• rángatás indítás közben,
• problémák a DPF rendszerrel.

A NOx-érzékelőket nem szabad szorosan becsomagolni a tárolás során, nem lehet a vezetékköteget meghajlítani vagy megcsavarni. A szonda nem festhető, nem mosható vízzel és nem nyitható fel. Az érzékelők oldószerrel és egyéb vegyszerekkel való érintkezése szintén tilos.

Jelenleg 100 NOx-érzékelő van állandó kínálatban, és folyamatosan újabbak kerülnek hozzáadásra, hogy a termékek minden vásárlói igényt kielégítsenek. (x)