BorgWarner segítség turbóméretezéshez

Egyetemi hallgatók, illetve tunerek központi témája a turbófeltöltő. Kinek ne lenne turbófeltöltő története a szakmában, főként tuner vonalon. A BorgWarner nemrégen tette közzé MatchBot alkalmazását weboldalán, melyet megtaláltunk, és ajánljuk a témával foglalkozó olvasóink figyelmébe!

A turbófeltöltők méretezése a kompreszor térkép (jellegmező) megértésén alapul. Tudjuk, az alkatrészek nem megfelelő kombinációja olyan motorüzemhez vezethet, amely nagyon füstös, a motornak nincs, vagy csak alacsony teljesítménye van, magas a kipufogógázhőmérséklete, és végeredményben a járművet nem élvezetes vezetni. A részegységeket, alkatrészeket helyesen megválasztva és illesztve az égés közelít az optimálishoz, alig vagy egyáltalán nem füstöl, alacsony a kipufogógáz hőmérséklete, és élvezetes alkotásunkat vezetni is!

A két véglet között kijelölt sávban a kompresszor térkép megértése alapján „kalandozhatunk”. Motorunk alkalmazásához legjobban megfelelő turbófeltöltő kiválasztása a kompresszor térkép tanulmányozásával kezdődik. A kompresszor térkép mutatja a tömegáramot, a nyomásviszonyt, a sebességet és a hatásfokot. Önmagában a térkép nem határozza meg, hogy „A” vagy „B” feltöltőre van-e szükségünk, nem dönt helyettünk, viszont segít megtalálni pontosan azt a feltöltőt, amire szükségünk van.

A vízszintes tengely a korrigált tömegáram, vagyis, hogy a turbófeltöltő mennyi levegőt áramoltat át időegység alatt. A függőleges tengely a kompresszor nyomásviszonyát mutató arányszám. A „kagylódiagrammon” minden kagyló/gyűrű egy adott szintet képvisel. Minél hatékonyabb a turbó feltöltőnk a gyűrűk egyre kisebbek lesznek.

Az ábra bal oldali határvonala a szivattyúzási határvonal, amely azt a nyomást jelenti, amelynél a legkisebb légtömeg áramoltatható úgy, hogy a motorüzem még nem ingadozik. Jobb oldali határ a fojtás-vonal – ez a maximális levegőmennyiség, amelyet a kompresszor oldala áramolhat. Fontos, hogy a turbó dedikált sebességhatárain belül működjön, ami jellemzően a kompresszortérképen a végsebesség-vonalon vagy az alatt található.

A kompresszor térképen megjelenik a görbék paramétereként a korrigált tömegáram és hatásfok, amely segítségével meghatározható az adott kompresszor fokozat teljesítménypotenciálja. Mivel a motor alapvetően egy pneumatikus szerkezet (szivattyú), ezek az adatok fontosak, mivel megadják a végfelhasználónak azt a teljesítményt, amelyre a turbó adott nyomásviszony és tömegáram mellett képes.

Ha szeretne játszani a számokkal, és kitalálni, milyen méretű turbófeltöltőt kell beépítenie a motorba adott teljesítmény eléréséhez, nézze meg a MatchBotot, ami ezen a linken érhető el: https://www.borgwarner.com/matchbot/