Plazmagyújtás benzinmotorok hatékonyságának további javítására
Folyamatosan cikkezünk az energiamix kérdéséről, ami miatt a belső égésű motorok fejlesztése még korántsem lezárt dolog. Sok nagy igénybevételű alkalmazásnál a belső égésű motor maradt a legjobb megoldás jelenleg, ami miatt részegységei működésének – pl. a gyújtásnak – az optimalizálása továbbra is feladat.
A Transient Plasma Systems új, fejlett gyújtásrendszeren dolgozik, amely kiválthatja a hagyományos gyújtógyertyákat a benzinmotorokban, akár 20%-kal is csökkentve azok a károsanyag-kibocsátását és javítva hatékonyságukat. A bemutatott gyújtómodul, nanoszekundumos plazmaimpulzusokat használ a motor hengereiben lévő levegő-tüzelőanyag keverék meggyújtására. Ez helyettesítheti a hagyományos gyújtógyertyákat. Egy gyújtásmodul helyettesíti a gyújtógyertyát, amelyet egy tápmodul vezérel, nyilván a teljes rendszer itt is a motorvezérlő felügyelete alatt áll.
A TPS rendszer gyorsabb, precízebb gyújtást, nagyobb gyújtási felületet (egyenletesebb égést) és nagyobb EGR visszavezetési arányt tesz lehetővé (javítja a szivattyúzási veszteségeket). Ez javítja a CO2-kibocsátást, de az NOx-szintet és az el nem égett szénhidrogéneket is.
A koncepció működőképességének bizonyítására a TPS egy 2,5 literes Toyota Camry – Atkinson-ciklusú - motorjába szerelte be a plazmagyújtást. A tesztek során az a tapasztalat született, hogy a plazmagyújtás miatt módosítani szükséges a motorvezérlő gyújtási-, illetve az EGR szelep nyitási-zárási- jellegmezőjét. Ez lehetővé teszi, hogy a motor az eredeti gyújtásrendszeréhez képest akár 6% üzemanyagot takarítson meg. A TPS gyújtási rendszer jobb toleranciát mutatott a sovány égéssel szemben is, ami akár 20%-os üzemanyag-takarékosság-növekedést is eredményezhet.
A legnagyobb öröm a TPS gyújtás kapcsán, hogy az új gyújtásrendszer utángyártott megoldásként is kínálható, tehát utólag is beszerelhető, átalakítható vele a motor a tunerek legnagyobb örömére!
A gyújtási impulzusról az alábbi gyártói videóban láthatunk képeket: