Hazai dízelmotor-tervezés és -gyártás – 3. rész

A közútijármű-gyártás fejlesztésére 1966-ban Járműfejlesztési Programot indított a kormány, melynek része volt egy „európai” minőségi paraméterekkel rendelkező dízelmotorgyártás létrehozása, elsősorban az Ikarus autóbuszokhoz. Romvári Ferencet idézzük: „Gergely Jánosnak (Kohó- és Gépipari Minisztérium Távlati Fejlesztési Főosztály vezetője) volt hite és bátorsága keresztülhajtani a döntéshozóknál egy nyugateurópai licenc, know-how és gyártóberendezések megvásárlását. Hosszas viták után kerülhetett sor az első szerződésre 1967-ben az MAN-Renault-Ferrostal konzorciummal és így indulhatott meg két évvel később a sorozatgyártás.
A megvásárolt D2156 motorcsalád világszínvonalat képviselt 192-230 LE teljesítménykategóriában. A licencvásárlás során világszínvonalat képviselő technológia és technika jelent meg az országban. Az allicencek jelentős fejlődést idéztek elő a kovács és öntészeti technológiában az alkatrész és szerelvény gyártásban. A Rába-MAN motorokkal több százezer 11 és 16 méteres Ikarus autóbusz készült a rendszerváltás előtti években. A széleskörben felhasználható motorok kerültek teherautóba, traktorba, kombájnba, hajóba, vasúti járműbe és stabil aggregátba. A százezredik Rába-MAN motor 1977. október 24-én készült el, 1990-ig több mint 500 000 db motort gyártottak.”
A teljes cikk az előfizetőinknek érhető el.
Ha Ön már rendelkezik előfizetéssel a megtekintéshez kérjük, jelentkezzen be.
Szeretne előfizetni? Itt megteheti.
Cikkajánló
Biciklisvédelem szenzorokkal
Az „Active Brake Assist 5” (ABA 5) folyamatosan működő radar- és kameratechnológiát használ az út és a holttér figyelésére.
Induktív rezolver forgórész helyzetérzékelő
Az elektromotorok nyomatékszabályzásának főszereplője a rezolver, melyet hívhatunk az elektromotorok „főtengelyjeladójának”.
Brake by Wire: a hidraulikus fékrendszerek alternatívája
Hallottunk már róla, de dolgunk még nem volt vele. A gépjárművek adatkommunikációs rendszereinek robbanásszerű fejlődése húzza őket is.