Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2022. június | Olvasson bele!

A tüzelőanyagcellának is kell kompresszor

hirdetés

Az elektromobilitás és azon belül is a tüzelőanyagcellás platformokkal kapcsolatosan a szakmai köztudatban keringő egyszerűbb moduláris kialakítás, és az eddig elmaradhatatlannak tűnő részegységek hirtelen „eltűnése” jellemezte eddig az elektromos hajtásláncok fejlődését. A tüzelőanyagcella sem tisztán és csak elektrokémia, „hagyományos” szerkezeti egységekre van szüksége. Mivel hidrogén gáz a tüzelőanyag, ezért annak fedélzeti tárolása, tartályai, továbbítása, gázállapot felügyelete, adagolása ebből a szempontból a gázautók családjába sorolja. Ez a bemeneti oldal.

A cella kimeneti oldalát oxigénnel kell ellátni, mely az oda juttatott levegő oxigéntartalmát használja. Cellanagyságtól (teljesítménytől) függően sok, vagy még több levegőre van szükség, melyet kompresszorral juttatunk be. A turbótöltőkből ismert centrifugál kompresszor az erre alkalmas feltöltő, melyet természetesen villanymotor hajt.

A tüzelőanyagcellás alkalmazásoknál célszerű, a nagyobb nyomásviszony eléréséért kétfokozatú feltöltést alkalmazni, így a levegő „töltőnyomása” elérheti a 4 bar értéket.

hirdetés

A Celeroton kompresszor-specialista cég 30 kW-60 kW nettó teljesítménnyel rendelkező tüzelőanyagcellákhoz fejleszt feltöltő megoldást CT-2000 és CC-2000 jelölésekkel. amely állítása szerint kiemelkedő teljesítmény ad. Ezek a feltöltők 40%-os tömeg- és térfogatmegtakarítást jelentenek 10%-kal nagyobb teljesítmény mellett, körülbelül 13%-kal megnövelt maximális fordulatszám mellett, nyomásarányok, tömegáramok széles skáláját képesek lefedni. További képeken a Garrett kétfokozatú feltöltő megoldását láthatjuk, a forrásként szolgáló videókat pedig alább tekinthetik meg.


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés