Alternatív tüzelőanyagok a köbön
A Westport Fuel Systems bemutatta nagynyomású közvetlenbefecskendezéses (HPDI) befecskendező rendszerét. A Westport célja, hogy a befecskendezési megoldás lehetővé tegye a nehéz tehergépjárművek biometánnal (megújuló földgázzal) és sima földgázzal történő üzemét úgy, hogy a motor hatásfoka is megegyezik a dízelmotorokéval. Mindez nem hagyja figyelmen kívül a harmadik alternatív tüzelőanyagot a hidrogént. A motort úgy fejlesztik, hogy kihasználják a HPDI befecskendezés azon képességét, hogy a földgáz helyett hidrogént is problémamentesen bejuttassanak az égéstérbe, és azzal üzembiztos működést valósítsanak meg.
A HPDI befecskendezőrendszert egy teljesen működőképes bemutatójárműbe szerelték fel, és a vállalat közleménye szerint a dízel üzemhez képest akár 98%-os CO2-csökkentés is elérhető. Mindez pénzügyi megtérülési szempontból sem utolsó szempont, mivel lehetővé teszi a gyártók (OEM-ek) számára, hogy eddigi munkájuk folytonossága ne szakadjon meg, az alapvetően belsőégésű motoros platformjaik eddig letervezett hajtásláncait továbbra is fejleszthessék.
A HPDI üzemanyagrendszer kompressziós gyújtású égést alkalmaz, az energia túlnyomó többsége jellemzően gáznemű tüzelőanyag elégetéséből származik. Az égést kis mennyiségű kísérleti tüzelőanyag késői ciklusú közvetlen befecskendezésével indítják el, majd az elsődleges gáznemű tüzelőanyag közvetlen befecskendezésével folytatják; mindkét tüzelőanyag befecskendezése egy szabadalmaztatott kettős koncentrikus befecskendező egységen keresztül történik. A dízelciklusú termodinamika felhasználásával a HPDI befecskendezőrendszer biztosítja a motornak, hogy megőrizhesse a korábbi dízel motorok termikus hatásfokát, teljesítményét és nyomatékát.
Eddigi eredményeiket tekintve a teljesítmény és a nyomaték 20%-kal magasabb, mint az alap dízelmotoré, a termikus hatásfok pedig 5-10%-kal haladja meg az alap dízelmotorét.
A Westport Fuel Systems HPDI 2.0 földgáz és hidrogén tesztjének videója: