Koenigsegg Quark elektromotor

A Hypercar-gyártó Koenigsegg bemutatta a nyilvánosságnak Quark elektromotorját, amely a cég szerint egy új nyomaték/teljesítmény-gazdag megoldást jelent. A Quark felépítéséből adódóan radiális és axiális fluxus motorok keveréke, mely új megoldásokat tartalmaz.

Székely András, a Koenigsegg e-motor fejlesztési vezetője elmondta, hogy a tömeg, valamint az elektromos és mechanikai veszteségek csökkentése volt a kulcsfontosságú cél a motor tervezésekor. „A Quark 300M acélból készül, amelyet a motorsportokban és az űrkutatásban használnak. A közvetlen hűtést a nagyobb hűtési hatékonyság és a kompaktabb kialakítás lehetősége miatt választották. A forgórész a Koenigsegg Aircore üreges szénszálas technológiát használja (a Koenigsegg felnikben, kormánykerekekben, ülésekben stb. is használják). Mindezzel nemcsak a korábbi Gemera erőátviteli követelményeiből fakadó kihíváson tudtuk túllépni, hanem azon a célon is, hogy a motort könnyebbé és kisebbé tegyük, mint bármely elektromos motor ebben az osztályban. Az első sorozatgyártású változat mindössze 30 kg-ot nyom, 600 Nm nyomatékot és 250 kW teljesítményt produkál. A Gemera extra hajtáslánc-funkciói nélkül a Quark súlya 28,5 kg alá süllyedhet.” A viszonylag alacsony fordulatszámon leadott nagy teljesítménynek és nyomatéknak köszönhetően csak egy kis bolygókerekes hajtóműre van szükség ahhoz, hogy a hajtást átadják a kerekekre. A gyártó Terrier meghajtóegységébe két Quark e-motort integrált, plusz bolygókerekes hajtóművet.

A Quark egyedülálló hatákonysága miatt a közeljövőben olyan alkalmazásokban kerülhet használatra, mint a tengerijárművek, repülőgépek vagy a VTOL (vertical take-off and landing) repülőeszközök, ahol nincs szükség fokozatos erőátvitelre, hanem közvetlen hajtás alkalmazható, mivel a motor fordulatszáma a kezdetektől fogva megfelelő. A kisméretű és nagy fordulatszámú motorok teljesítmény/tömeg aránya magasabb lehet, de a legtöbb alkalmazásban erőátviteli egységre van szükség ahhoz, hogy elérjék a kívánt kimeneti fordulatszámot és nyomatékot. Ez többnyire veszteséget okoz, illetve növeli a súlyt, tehát az esetek többségében minden méretbeli előny elvész. Ezzel szemben a Terrier alkalmazásnál, a nyomatékváltó mérete és összetettsége csökkenthető a magasabb fordulatszámú, kevésbé nyomatéksűrű motorokhoz képest, ami szintén jelentős eredmény.