Nagy hatékonyságú benzinmotor a jövő hibridjárműveihez

Közel 150 éves korszak van lezárulóban, amelyikben a belső égésű motor fejlesztésének egyre újabb és újabb kihívásokkal kellett szembenéznie, és a mérnököknek mindig valami újat, jobbat alkotnia. Vajon vége van-e ennek a korszaknak, hiszen úgy tűnik, hogy a motorok szinte tökéletesek, minden követelménynek megfelelnek, és a fejlesztés erőit az elektromos hajtás, társulva a mobilitás automatizálásával szinte teljes mértékben leköti. Az automobilizmus más irányt vett, a kutatás és fejlesztés átstrukturálódott, sok régi ismeretre nincs már szükség, kövületi állapotba kerültek, mint hajdan a gőzzel hajtott erőgépek. Úgy tűnik, a végleges rolólehúzásig azonban van még mit tenni. Erre mutat példát a francia IFPEN kutató-fejlesztő intézet SWUMBLE™ benzinmotorja.

A fejlesztési feladat többrétű. Az új hajtóanyagokhoz illeszteni kell a motorokat, ez ma komoly fejlesztőmunkát igényel. Az sem kis munka, hogy a jót jobbá tegyék, kiaknázzák az ismert tartalékokat. A belső égésű motorban még mindig vannak tartalékok tribológiájában, indikált hatásfokának növelésében. Mindkettő a tüzelőanyag-fogyasztás és ezzel együtt járva a szén-dioxid-kibocsátás csökkenését eredményezi, és ez ma az elvárás.

Rövid távon (ki tudja, az mennyi) szükség van a belső égésű motorokra. A hajtástechnikában sokáig még legalább 70%-os részaránnyal számolnak. Hosszú életet a hibridekben látnak, mert ezzel a hajtáskombinációval az autó el tudja érni a CO2 -normákat. A fejlesztés célja, hogy nagyobb forszírozottságú és gazdaságosabb motorral – ez nem feltétlenül ellentmondás – még előnyösebb helyzetbe hozza a hibrideket és meg tudjanak felelni a további szigorításoknak is.

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.