Audi RS torque splitter, a differenciált helyettesíti

Az új Audi RS3 prototípusban, a hátsó kerekek hajtásában, nyomatékosztó tengelykapcsolókat használnak a klasszikus differenciálmű helyett. A hátsó kerekek közötti irányítható nyomatékmegosztás, a vektoring, az utóbbi másfél évtized ismert műszaki megoldása. Az angol Ricardo cég használta először egy konferenciaanyagában, 2006-ban a „Torque Vectoring” megnevezést. A „Torque Splitter” (nyomatékosztó) kifejezés vele azonos fogalmat takar. Több, erőátviteli rendszereket gyártó cég fejlesztett nyomatékosztó hátsó hidat, és számos autógyár be is építi. Az Audi ugyan készített már ehhez hasonlót, de azok differenciálok (sperrdifik) önzáró képességét fokozták, illetve tették vezérelhetővé. Tisztán vektoring most készült először. Azért adunk teret egy prototípus-megoldásnak és taglaljuk némileg részletesebben, mert ez minden bizonnyal meg fog jelenni a szériamodelleknél is. Ha viszonylagos szerkezeti egyszerűségét és tudását nézzük, ez kis kockázattal megjósolható.

Korábban a klasszikus sportautókban, de más alkalmazásban sem haszontalan, mechanikus működésű sperrdifit alkalmaztak. Azért, hogy szélsőséges tapadáseltérésnél, nagyon változatos tapadású terepviszonyok között is lehessen haladni, differenciálzárat kell használni. Ez lehet hosszdifferenciálzár is. Példák sokaságát lehet felsorolni a terepjáró ikonok sorából, így a Mercedes G-osztály, Land Roverek, Mitsubishik és a többiek.

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.