Audi quattro ultra technikával

Az Audi összkerékhajtás, a közismert quattro technikája, több műszaki megoldással és ezek generációival alapvetően „közúti” 4WD, bármelyik változata kiváló tapadást, menetdinamikát és biztonságot jelent. A „közúti” megnevezés arra utal, hogy ez a 4x4-es elsősorban útra való, nem igazán ízig-vérig „off road”, tehát nem a terep szélsőséges domborzatának leküzdésére készül. A rossz útviszonyoktól (mert ezekre is készül) nem ijed meg; hóban, jeges talajon és homokban, sárban és murván nem akad el. Már sokszor bizonyított, kiérdemelte a ralik királya címet is.

Az Audi néhány éve ismét újított a quattro technikáján, az ultra quattro már 2016-ban megjelent. Amiért ezt tette, annak indoka nem kimondottan a hajtástechnika további menetviselkedési tulajdonságának javítása, hanem a „korkövetelmény”. Így fogalmaznak: „Az új ultra technológiával a tipikus quattro tulajdonságok kibővülnek, a hatékonyság tulajdonságával együtt. Az ultra technológiával rendelkező quattro egy állandóan elérhető összkerékhajtás-rendszer, amely aktívan szabályozott nyomatékeloszlást biztosít a tengelyek között.”

A nem kimondottan „off-road” összkerékhajtás műszaki megoldása a világ autótechnikájában ma szinte azonos. A közúti 4x4 hajtásképletű gépkocsiban az egyik tengely állandóan hajtott, a másik tengely szükség szerint bekapcsolódik a hajtásba, az átvitt forgatónyomaték nagysága szabályozott. Az „okos” autó tudja, mikor van szükség 4WD hajtásra és az milyen tengely-, esetleg kerékelosztású legyen. Kézi (be)kapcsolása – kivételek ugyan vannak – nem lehetséges. Angol szakkifejezése: On-Demand AWD Coupling, azaz igény szerinti összkerékhajtási kapcsolat.

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.