Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2021. november | Olvasson bele!

Audi quattro ultra technikával



Az Audi összkerékhajtás, a közismert quattro technikája, több műszaki megoldással és ezek generációival alapvetően „közúti” 4WD, bármelyik változata kiváló tapadást, menetdinamikát és biztonságot jelent. A „közúti” megnevezés arra utal, hogy ez a 4x4-es elsősorban útra való, nem igazán ízig-vérig „off road”, tehát nem a terep szélsőséges domborzatának leküzdésére készül. A rossz útviszonyoktól (mert ezekre is készül) nem ijed meg; hóban, jeges talajon és homokban, sárban és murván nem akad el. Már sokszor bizonyított, kiérdemelte a ralik királya címet is.

Az Audi néhány éve ismét újított a quattro technikáján, az ultra quattro már 2016-ban megjelent. Amiért ezt tette, annak indoka nem kimondottan a hajtástechnika további menetviselkedési tulajdonságának javítása, hanem a „korkövetelmény”. Így fogalmaznak: „Az új ultra technológiával a tipikus quattro tulajdonságok kibővülnek, a hatékonyság tulajdonságával együtt. Az ultra technológiával rendelkező quattro egy állandóan elérhető összkerékhajtás-rendszer, amely aktívan szabályozott nyomatékeloszlást biztosít a tengelyek között.”

A nem kimondottan „off-road” összkerékhajtás műszaki megoldása a világ autótechnikájában ma szinte azonos. A közúti 4x4 hajtásképletű gépkocsiban az egyik tengely állandóan hajtott, a másik tengely szükség szerint bekapcsolódik a hajtásba, az átvitt forgatónyomaték nagysága szabályozott. Az „okos” autó tudja, mikor van szükség 4WD hajtásra és az milyen tengely-, esetleg kerékelosztású legyen. Kézi (be)kapcsolása – kivételek ugyan vannak – nem lehetséges. Angol szakkifejezése: On-Demand AWD Coupling, azaz igény szerinti összkerékhajtási kapcsolat.



A teljes cikk az előfizetőinknek érhető el.
Ha Ön már rendelkezik előfizetéssel a megtekintéshez kérjük, jelentkezzen be.
Szeretne előfizetni? Itt megteheti.
hirdetés

hirdetés