Szelepváltás ülékes tányérszelepekről hengeres csúszó szelepekre

Az autóipar továbbra is új módszereket keres a szigorító előírásoknak való megfelelés érdekében. A Glide Valve amerikai motortechnikai vállalat innovatív szelepvezérlés koncepción dolgozik.

A koncepciót idáig egyhengerű prototípus motoron tesztelték és az eddigi eredmények alapján hatékonyabb működést tehet lehetővé, mint a hagyományos ülékes tányérszelepek. A hagyományos szelepvezérlés az utóbbi évtizedekben jelentős fejlődésen ment keresztül, a szelepek nyitási és zárási sebességének növelése, kifinomult szabályzása gyakran bonyolult megoldásokat igényel. Az amerikai vállalat célja gyakorlatilag ezeknek a hagyományos szelepszerkezeteknek a megszüntetése. A Gilde Valve szelep két henger alakú csúszó szelepet használ - amely mind a szívó-, mind a kipufogógáz kezelését végzi - és működtethető mind elektromágneses, mind pedig hagyományos mechanikus vezérléssel.

Az alábbi videó a működést érthetővé teszi:

A Glide Valve a levegőt a szelep belsejében mozgatja, a csőszerű kialakítás lehetővé teszi a szelep nyitását és zárását anélkül, hogy be kellene lépnie az égéstérbe. Ezzel a kialakítással hengerenként több levegő mozgatható, mint négy hagyományos ülékes szeleppel. A motorvezérlés finomítása 30% -kal nagyobb hatékonyságot érhet el anélkül, hogy figyelmet kellene fordítani az eddigi nagy mumusra, a szelep és a dugattyútető összeverődésének veszélyére. A kifinomult motorvezérlés még inkább közel hozhatja a hagyományos motortechnikát az ideális égés eléréséhez.

A tervek szerint a Glide Valve utólag is szerelhető kialakítással készül, azaz meglévő motorblokkhoz is szerelhető lesz a motortér jelentősebb módosítása nélkül. A fej és a tömb egy darabban is elkészíthető, így nincs szükség fejcsavarokra vagy fejtömítésekre. Becslések szerint az egyszerűbb szerkezet következtében további jelentős tömeg- és költségmegtakarítás érhető el a gyártók számára. Ez is lehet a belső égésű motorok jövője.

(Küllei)