Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2021. április | Olvasson bele!

Digital Camshaft - Digitális szelepvezérlés

hirdetés

Az Autótechnika 2013/9 számában már ideje korán írtunk a brit Camcon intelligens szelepvezérléséről. Mostani rövid szakmai hírünk apropója, hogy a Camcon új eredményekkel rukkolt elő! Az IVA (Intelligent Valve Actuation) névre keresztelt szelepvezérlési eljárás soha nem látott dinamikus képességekhez juttatta a hajtásláncot, mind a reakcióképesség, mind az optimális tüzelőanyag-takarékosság terén haladást érve el.

Korábbi cikkünkben tárgyaltuk, hogy az IVA a vezérlés új nézőpont alapján a főtengellyel való kényszerkapcsolat elhagyásával, a „vezértengely” elektromotoros forgatásával a gázcsere folyamat elektromechanikus elemekkel történő digitális szabályzását valósítja meg.

Az első tesztalany a Jaguar 2 liter, 4 hengeres Ingenium benzinmotorja lett, melyen már a kezdetekben 7,5% fogyasztás megtakarítást sikerült elérni az IVA által. Már régen felismert tény, hogy a változtatható szelepvezérlés megfelelő fejlettségi szinten képes a fojtószelepet kiváltani, ezáltal egy részegységgel csökkenteni a beépítésre kerülő elemek számát, egyszerűsíteni a motorszerkezetet. A 2013-ban megkezdődött munka mára sikeresen bizonyította, hogy az alapkoncepció működik.

hirdetés

A digitális vezérléssel a szelepemelés nagysága, időzítése és periódusa az eddigieknél szabadabban, rendkívüli kifinomultsággal állítható az adott fordulatszámtól, és terheléstől függően. Korábbi cikkünkben taglaltuk, hogy az IVA vezérlés nagy lehetősége, hogy új égési eljárások is megvalósíthatóak, azaz a maguk teljességében nyílik mód a Miller- és Atkinson-ciklusú motorok finomítására, illetve szélesebb utat törhet a szabályozott öngyulladású égésű HCCI motorok alkalmazása előtt.

A fejlesztés jelenleg a „Mark 4” lépcsőfokon áll. A vezérlés és a főtengely közötti kényszerkapcsolat elhagyásával a motor energiaigénye a nagyratörő tervek és a várakozások szerint 40-60% -kal(!) lesz kevesebb, a motor átforgatásához szükséges energia pedig 30%-kal(!) csökken. Ambíciózus célok! Ha ez így lesz, az az indítómotorok méretét, képességeit, gyártói önköltségét tekintve további költségcsökkentést tesz lehetővé.

 

Forrás:
https://www.enginetechnologyinternational.com/
https://camcon-automotive.com/


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés