Dízel helyett Diesotto

A Mazda már nagyon kevés Skyactiv-D, azaz dízelmotoros autót adott el a közelmúltban, mindösszesen 3%-ot, ezért döntött úgy, hogy megszünteti dízelmotor kínálatát. Tehette ezt azért, mert a dízel előnyét a Diesotto motorjával, a Skyactiv-X motorral utolérte. A CO2-kibocsátása jelenleg már a dízel szintjén van.

A Skyactiv-X-et 2019 őszén mutatták be és a 3-as és a CX-30-as modellekkel a Mazda kompakt osztály legnépszerűbb motorjává vált. Mindkét típusban az ügyfelek körülbelül 42 százaléka választotta ezt a motort, amely egyben a legerősebb és leggazdaságosabb benzinmotor a tartományban.

Másrészt a vevők csak mintegy három százaléka fordult dízelmotorokhoz 2020-ban. A japán gyártó ennek következtében visszavonja a dízelmotorokat a 2021-es modellévtől, amelyek áprilistól lesznek kaphatók a márkakereskedésekben. Ettől kezdve a Mazda 3 és a CX-30 csak benzinmotorokkal lesz elérhető, beleértve az enyhe hibridizációt is.

„Diesotto” legfontosabb adatai

Az SPCCI eljárást kissé átdolgozták, az elmúlt közel 2 év alatt rengeteg tapasztalat gyűlt össze az égésszabályozással kapcsolatban. Valójában szokatlan a motor hardverének cseréje ilyen rövid építési idő után. Megállapították például, hogy a rendkívül nagy, 16,3: 1-es kompresszióra nincs szükség a kompressziós gyújtási folyamat megvalósításához. A japánok most többek között új dugattyúkat használnak, amelyek alakja a kompressziót 15: 1 értékre csökkenti. Ez csökkenti a motor alkatrészeinek terhelését.

A speciális SPCCI égési folyamatot nagyobb terhelési jellegmezőre alkalmazzák, ez az összes vezetési helyzet 80%-át lefedi. Igaz, ezt is ígérték már az elején is.

Módosított formájában a motornak könnyebben felpörög, az autó jobban gyorsul és erősebb is.

A keverékképzési üzemmódok közötti átmenet gyakorlatilag már nem vehető észre. Ebben szerepet játszik a módosított mild hibrid is. A szíjhajtással a főtengelyre dolgozó indítógenerátor olyan gyorsan reagál, hogy a Mazda szerint kompenzálni tudja a belső égésű motor nyomatékingadozásait.

Emlékeztető

2019-ben a Mazda volt az első autógyártó, amely kompresszió gyújtású benzinmotort hozott sorozatgyártásban piacra. A Skyactiv-X dízel- és benzin elégetési eljárás kombinációja. Ezzel a technológiával nagyon szegény benzin-levegő keverékek is meggyulladhat, ami kisebb fogyasztáshoz vezet. A fogyasztás 0,5 liter / 100 kilométerrel lett kisebb a WLTP-teszt során. A leggazdaságosabb változat (Mazda 3 Fastback) fogyasztása 5,0 liter / 100 kilométer.

Tehát benzinmotor, ugyanolyan gazdaságos, mint egy dízel? Ez nem egészen igaz, mert a gázolajnak nagyobb a fűtőértéke.

Ezt a motort kompressziógyújtásúnak mondják, de mégsem nélkülözheti teljesen a gyertyát. Az úgynevezett szikravezérelt kompresszió gyújtású eljárásnál (SPCCI) először olyan mennyiségű benzint fecskendeznek be, amely a beszívott friss levegővel kombinálva szegény keveréket képez (lambda = 2 vagy nagyobb). A kompressziós ciklus alatt van egy külön befecskendezési fázis, amely sztöchiometrikus, azaz könnyen meggyújtható keveréket hoz létre a gyertya körül.

A gyújtás után ez a keverék ég el, nyomáshullámot hoz létre, és ezzel további kompressziót fejt ki az égéstérben, amely a kompressziós gyújtáshoz szükséges szintre emeli a hőmérsékletet. A henger gáznyomás érzékelője révén az irányítóegység folyamatosan figyelemmel kísérheti az égést, és így az SPCCI elégetési, energiafelszabadítási eljárás a jellegmező lehető legszélesebb területén megvalósul.

 

Forrás: https://www.mazda-press.com/uk/news/158945/updated-e-skyactiv-x-engine-makes-its-debut-in-the-2021-mazda-cx-30-and-2021-mazda3/