Dízelmotorok henger-lekapcsolási stratégiái

A vizsgálatok alapján a dízelmotorok henger-lekapcsolási technológiája egyrészt a károsanyag-kibocsátás csökkentéséhez, másrészt pedig a tüzelőanyag-takarékossághoz is hozzájárul. Mindazonáltal a hengerek felének statikus lekapcsolását működési tartományuk korlátozza. Több henger dinamikus lekapcsolása további szabadságfokokat eredményeznek, amelyek meghosszabbíthatják a hengerlekapcsolás üzemi tartományát. Különböző szimulációs platformok alkalmazásával – mint például az 1D stacioner motorfolyamat-modell és a tranziens átlag-érték-modell – mutatták be a dinamikus henger-lekapcsolási stratégiákban rejlő lehetőségeket. A cikk a fejlesztés körültekintő, modellezéssel végzett munkafolyamatába enged betekinteni, megmutatja, hogy a késztermékig milyen hosszú és bonyolult folyamatokon át visz az út.

A vizsgálati programokhoz a személygépkocsik és a közepes méretű haszongépjárművek dízelmotorjait használták fel. A személygépjármű-alkalmazásokhoz egy 2,0 literes négyhengeres dízelmotort vettek alapul egy turbófeltöltővel és 15,5:1 kompresszióviszonnyal. A motor további tulajdonságai közé tartozik a fejlett kipufogógáz-visszavezető rendszer (hűtés nélküli nagy- és hűtött kisnyomású visszavezetés) és a 2000 bar-os tüzelőanyag-befecskendező rendszer (FIS). Két különböző jármű, egy C szegmensű és egy kompakt SUV vizsgálatáról döntöttek. Ezeket a járműveket 7 és 8 sebességes duplakuplungos sebességváltóval (DCT) szerelték fel. A kipufogógáz-utókezelő rendszer a motor közelében helyezkedik el, oxidációs katalizátort, részecskeszűrőt és passzív padló alatt telepített SCR-t foglal magában. A ciklusvizsgálatok során a szokásos WLTC- és RDE-méréseket is figyelembe vették.

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.