A motorolaj-fogyasztás kérdései

Örökzöld téma, amíg csak lesznek belső égésű motorok. A megnövekedett olajfogyasztás oka többnyire összetett, szinte mindig egy vagy több más, rejtettebb hiba tünete vagy következménye, legyen az szikra- vagy kompressziógyújtású. Nincs szerelő, aki ne ismerné az ügyfelek szokásos kérdését: „Milyen gyakran cseréljem az olajat és mit használjak?”. Ennek megválaszolása az autó ifjúkorában egyszerű: amit a gyár előír. Ahogy az évek múlnak és gyűlik az autóban a kilométer, a válasz nem olyan egyszerű, tehetők megfontolások és előítéletekkel is meg kell küzdeni. Szintén menetrendszerűen érkezik a kérdés: „Mitől eszi az autó az olajat, mikor mindent megadtam neki?” Erre biztos diagnózist adni nem egyszerű, nem is csoda, hiszen okai rendkívül változatosak és összetettek lehetnek. A kiváltó okok lehetséges körét tekintjük át, nem kevés anyagot az Autótechnika saját archívumából aktualizáltunk.

A MOTOROLAJ MOTORALKATRÉSZ

Az nem lehet vita tárgya, hogy a kenőanyagok, főszerepben a motorolaj, a mechanikai rendszer „kopó”, azaz elhasználódó és fogyó alkatrésze. Szerepe, funkciója ezt determinálja. Az ún. élettartamtöltetet a gyártók más, a gépjárműüzemhez szükséges folyadékra szeretik reklámoldalaikon megemlíteni. A motorolajra természetesen nem vonatkozik. Amit „betölteni és elfelejteni” megoldásúnak neveznek, az is azt jelenti, hogy el ne felejtsük, mikor jár le az „örökké”, mikor kell cserélni… Az autós ezt nem tudja (miért is kellene tudnia), a szerviznek kell a szíves figyelmét felhívni erre.

A motorolaj talán a legösszetettebb igénybevételű motoralkatrész, számos követelménynek kell megfelelnie egyszerre és ezeket még napjainkban fokozzák is. A motor üzeme közben kedvező tulajdonságai kimerülnek, az olajat cserélni kell. Sem előbb, sem később!

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.