Motorhatásfok csúcs

A belső égésű motorok legfontosabb jellemzője a motor effektív hatásfoka, illetve alakulása a terhelési jellegmezőben, azaz a fajlagos effektív tüzelőanyagfogyasztás kagylódiagramja. A dízelmotorok – több ismert ok miatt – (eddig) jobbak voltak az Otto-motoroknál. Fejlesztőik célul tűzték ki a szikragyújtásúak hatásfokának közelítését a dízelekhez.

Amiről hírt kaptunk, az – eddig tudásunk alapján – a hihetetlenség határán mozog.

A motorfejlesztők az „ICE 2025+” projektben azt vizsgálták, hogyan lehet növelni a hibrid hajtású benzinmotorok hatékonyságát. A tesztek és szimulációk során a kutatók 40 százalék feletti effektív hatásfokot értek el. Metanolos üzemben a 40%-os hatásfokot szinte a motor teljes terhelési jellegmezőjében elérték. A diagram is ezt mutatja (lásd a piros színnel jelölt mezőt). 

A világhírű FVV motorfejlesztő intézet (Forschungsvereinigung Verbrennungskraftmaschinen) az új motortechnológiákat vizsgálja az elektromos hajtásokkal és szintetikus tüzelőanyagokkal kölcsönhatásban. Négy egyetemi intézménnyel (Aachen, Braunschweig, Darmstadt és Stuttgart) együtt a változtatható kompressziós és flexibilis szelepvezérlés, a kipufogógáz-visszavezetés, a töltetmozgás vezérlése, az előkamrás gyújtás, a vízbefecskendezés és a hosszúlöketű motorkonstrukció jön szóba.

A számítások szerint a projektben kifejlesztett hibrid középkategóriás jármű motor hatásfoka 42 százalékos lehet. Az effektív hatásfok 46%-ra növelhető e-tüzelőanyagok, például regeneratív úton előállított metanol használatával. Ezenkívül a hígkeverékű motorüzem további 2-3 százalékponttal növelheti a hatékonyságot.

"A kutatások most azt mutatják, hogy a motor, a sebességváltó és a hibrid alkatrészek megfelelő hajtásikombinációja kialakításával a valós forgalomban több mint 40 százalék érhető el. Szintetikus tüzelőanyagokkal üzemeltetve a hibrid motorok nemcsak klímaváltozás szempontjából semlegesek, és alig különböznek egymástól az alternatív hajtásrendszerek általános hatékonyságában, ha a szintetikus tüzelőanyagokat olyan helyeken állítják elő, ahol sokkal többórás napsütés vagy szélterhelés van, mint Németországban lehetséges "- mondja Dr.-Ing. Michael Bargende, a Stuttgarti Egyetem Járműtechnikai Intézetének járműhajtások tanszékvezetője. (NszI)

 

Forrás: Automobil + Motoren Newsletter | Springer Professional