Az Audi módosította modellpalettáját az Euro 6d kipufogógáz előírás alapján

A 2021-es naptári év kezdetével az Audi az Euro 6d kipufogógáz-szabvány új szintjére állította át modellválasztékát, így jelenlegi értékesítési programjában szereplő minden gépkocsija megfelel az Euro 6d-ISC-FCM szabvány szigorú határértékeinek.

Az átállás valóságos szervezési remekmű a vállalat részéről. A kihívás abban állt, hogy a koronavírus-válság, valamint az azzal járó munkaidő- és termeléscsökkentés ellenére is optimálisan hasznosítsák az ingolstadti és a necksulmi tesztberendezések rendelkezésre álló kapacitásait. Jelenleg az eddigi kínálat messze túlnyomó része, összesen 193 modell rendelkezik már tanúsítvánnyal a kipufogógáz-szabvány új fokozata szerint, s az új év első hónapjaiban néhány új modell is követi ezeket. Modelleket nem törölnek a portfólióból az Euro 6d szabványra történő átállás során.

A4 és A5 család összesen 58 motor/sebességváltó-változatl

Ebben az összefüggésben a különböző motor/sebességváltó-változatok (MGV) és az egyes karosszériakivitelek együttesét érti egy-egy modell alatt az engedélyező hatóság. Ez az adott modellsorozatban alkalmazott, motor és erőátvitel alkotta hajtásrendszert – például 2.0 TDI hétfokozatú S tronic sebességváltóval és quattro összkerékhajtással – foglalja magában, amely az egyes karosszériaváltozatokkal – Limousine, Sportback vagy Avant – alkot egy-egy önálló modellváltozatot (MGV). A széles választék jellemezte A4 és A5 család például összesen 58 motor/sebességváltó-változatot kínál.

Az Euro 6 károsanyag-kibocsátási szabvány az új autókra már 2015 elején hatályba lépett, s azóta a dízelmotorral szerelt személygépkocsikra 80, míg a benzinmotoros kivitelekre 60 milligramm/kilométer nitrogén-oxid-kibocsátási határérték vonatkozott. Az Európai Unió azonban minden új szinttel tovább szigorította a mérési eljárásokra, ciklusokra és folyamatokra, valamint a vizsgálati peremfeltételekre vonatkozó követelményeket. A 2021. január 1. óta minden új autóra érvényes, új Euro 6d-ISC-FCM fokozat még elődjénél is erőteljesebben összpontosít a Valós menetkörülmények közötti károsanyag-kibocsátásra (Real Driving Emissions; RDE), s a járműveknek immár ezen meghatározott feltételek mellett, a közúti forgalomban végzett tesztek során is meg kell felelniük a vonatkozó határértékeknek. Emellett a mérőberendezések tűrését 0,43-os megfelelőségi tényezővel veszik figyelembe, s az Euro 6d a Fedélzeti tüzelőanyagfogyasztás-mérő rendszert (On-Board Fuel Consumption Monitoring System) alkalmazását is előírja. Utóbbit az Audi szoftver formájában integrálta a motorszabályzó egységbe.

A technika – Twindosing-rendszer és különösen nagyméretű Otto-részecskeszűrő

Az Audi jelentős erőfeszítéseket tett annak érdekében, hogy modelljeinek mutatói minden körülmények között egyértelműen az új kibocsátási határértékek alatt maradjanak. A soros négyhengerű, illetve a V6-os dízelmotorokban egyaránt a Twindosing-technika bizonyult kulcsfontosságú tényezőnek, amit az Audi már 2020 folyamán fokozatosan vezetett be a keresztirányban beépített dízelmotorral hajtott kompakt, valamint a hathengeres középkategóriájú modellekben – például az Audi A3, A4, A5 és Q5 sorozatokban.

A benzinmotoros modellek esetében a főleg a hidegindítási fázisban keletkező szénrészecskék szűrője állt a középpontban. Az Audi már 2018 óta szereli fel benzinmotorjait Otto-részecskeszűrővel, amelyeket különösen nagyméretűre terveztek és akár 90 százalékkal is mérsékelhetik a részecskekibocsátást.

 

Forrás: Porsche Hungaria Kereskedelmi Kft.