BMW soros 6 hengerű dízel, 2. generáció

Sok éve már, gyakorlatilag e századi a történet, hogy meglévő technikai rendszerekben keresik a tartalékokat, a tökéletesítés lehetőségét. Eddig részben azért vetettek el megoldásokat, mert nem volt pardont nem ismerő kényszer, részben anyagi okokból, részben a megvalósítás nehézsége, a technológiai fejlesztés elmaradása miatt. A hardverfejlesztés elsőbbségét, az üzemi jellemzők javításában, ugyan átvette a szoftverfejlesztés: hogyan lehet a meglévő rendszerekből bitekkel és bájtokkal még többet kihozni, de a motorokat szemmel alaposan körüljárva és kézzel foghatóan is sok újdonságot fedezhetünk fel. Erre kiváló példa a BMW legendás sorhatosának legújabb változata, mely 2020-ban került először autóikba 30d, 35d és 40d jel alatt. Tud ma mindent, ami a hatóságok követelménye és a vevők igénye: tiszta a kipufogógáza (Euro 6d és RDE 2. fokozat) és teljesítménye több, mint az elődmotoré volt.

A BMW 1983 óta gyárt dízelmotorokat hathengerű soros kivitelben, azaz Steyrben ekkor készült el a gyártósoron az első motor. Lökettérfogat 2,5 liter, befecskendezése indirekt, azaz ezek még előkamrás motorok voltak. A közvetlen befecskendezés 1998-as bevezetése óta a hathengerű motorokat 3,0 literesre növelték. Egy másik fontos fejlesztési állomás volt a kétlépcsős turbófeltöltő 2004-es bevezetése.

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.