Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2020. szeptember | Olvasson bele!

Audi V6 TDI GEN.3



TDI-VISSZANÉZŐ

A VW-csoport turbófeltöltésű, közvetlen befecskendezésű dízelmotorjai a „Turbocharged Direct Injection” nevet kapták, közismert, levédett rövidítéssel ezek a motorok a TDI-motorok. Az első TDI dízelmotort (2.5 R5) 1989-ben építették be az Audi 100 TDI sedanba. A forgóelosztós adagolók EDC-változata ekkor debütált. Már 1999-ben épült TDI common rail befecskendezéssel (Audi A8 V8 3.3 TDI Quattro), de a CR csak 2009-ben vette át közel a teljes motorpalettán a hatalmat. A „Pumpe Düse” (adagolóporlasztó, angol megnevezéssel unit injector) 2000-től lett egyeduralkodó, 2003-ban elkészült a piezós változat.

A TDI-motoroknak 1,2 literes lökettérfogattól 6 literig, 3 hengertől V12-ig sok száz változata készült és mind a mai napig gazdagodik a motorcsalád. Napjaink csúcstechnológiás motorcsaládját a V6-osok adják.

A 2. generációs V6 TDI családon belül 2011-ben mutatták be a V6 TDI Biturbót. Ezután 2014-ben jelent meg a 2. generációs V6 TDI motorcsalád frissítése, a V6 TDI Gen.2 evo. (Ezekről az Autótechnika rendre beszámolt.) Az EPC (villanymotorral hajtott centrifugál levegőkompresszor) globális premierje 2016-ban volt a V8 TDI motorban (SQ7), szekvenciális turbófeltöltéssel együtt.



A teljes cikk az előfizetőinknek érhető el.
Ha Ön már rendelkezik előfizetéssel a megtekintéshez kérjük, jelentkezzen be.
Szeretne előfizetni? Itt megteheti.
hirdetés

hirdetés