Szinkronmotorok III.

Az eddig ismertetett szinkrongépeknél a forgórész vagy tekercselt kivitelű volt, vagy egyáltalán nem tartalmazott tekercset, esetleg néhány rövidrezárt menet volt rajta, esetleg még az sem. (Ez utóbbiak a reluktancia motorok). Valószínűleg többekben felmerül a kérdés: ha a forgórészhez képest a pólusfluxus úgyis áll, miért nem állandómágnessel állítjuk elő? A villamosgépes szakemberekben is felmerült természetesen ez a kérdés, állandómágneses motorokat így már régóta alkalmaznak, ennek illusztrálására nézzük a következő ábrát!
Az állandómágnes lehet az állórészen, ezek az állandómágneses egyenáramú motorok: ilyen pl. a benzinszivattyú motorja vagy az ablaktörlő motor. Ezeket korábban is alkalmazták, kis teljesítményigény esetében. Vizsgálatunkban azokra a motorokra koncentrálunk, amelyek a forgórészükön hordoznak állandómágnest. Ezek mind szinkron, illetve „szinkronszerű” motorok. A permanens mágneses szinkronmotor hasonlít a legjobban az eddig tárgyalt „klasszikus szinkronmotorra, „mindössze” a forgórészén állandó mágnesek vannak. (Ezt természetesen részletesebben is megbeszéljük). A kefenélküli egyenáramú (BLDC) és a kefenélküli váltakozó áramú (BLAC) motorok is kvázi szinkronmotorok, a BLAC és az állandómágneses szinkronmotor között alig van különbség.
A teljes cikk az előfizetőinknek érhető el.
Ha Ön már rendelkezik előfizetéssel a megtekintéshez kérjük, jelentkezzen be.
Szeretne előfizetni? Itt megteheti.
Cikkajánló
A „H2Accelerate” előlendíti az tüzelőanyagcellás teherautó bevezetését
A Daimler Truck, az Iveco, az OMV, a Shell és a Volvo Csoport áttörést szándékozik elérni a hidrogénhajtású teherautó terén.
A Texas Instruments bemutatja a vezeték nélküli akkumulátorkezelő rendszert
A Texas Instruments a CES 2021 kiállításon vezeték nélküli akkumulátormenedzsment rendszert (BMS) mutat be.
A DLR kobaltmentes lítium-ion akkumulátorokat kutat
A Német Légi és Űrutazási Központ tizenegy európai partnerrel kutatja a kobaltmentes lítium-ion akkumulátorokat.