A Mercedes-AMG kész az elektromos rásegítésű turbófeltöltővel

A Mercedes-AMG eTurbo esetében az elektromos motor közvetlenül a turbófeltöltő-tengelyre hat, hogy felgyorsítsa a turbinát, ha csekély a kipufogási energia. (Mercedes-AMG)

Egy új, a turbólyukat „ténylegesen megszüntető” elektromos rásegítésű turbófeltöltő jelenik meg hamarosan egy sorozatjármű motorjában.

Ahogy az autógyártók belső égésű hajtásra irányuló folyamatos K+F-erőfeszítéseiket jelző bejelentéseket tesznek, a Mercedes-AMG is beharangozta, hogy piacra készül dobni a következő generációs járműveinek meghajtására való motorok új, elektromos rásegítésű turbófeltöltőjét. A cég szerint, megerősítve azt, hogy az új turbófeltöltő hamarosan „sorozatgyártású” modellbe lesz szerelve, az elektromosan fokozott turbófeltöltő magas szintű menetdinamikát eredményez a hatékonyság növelése mellett.

A Mercedes-Benz és más autógyártók már elkezdtek piacra dobni olyan kiegészítő elektromos kompresszorokat, amelyek fokozzák a hagyományos turbófeltöltők teljesítményét, de ez a dizájn magába foglalja a stratégiát olyan elektromos gép alkalmazásával, amely közvetlenül a turbinát és a kompresszorkerekeket összekötő tengelyre hat: a 41 mm széles motor a kipufogás hajtotta turbina és a járókerék között ül, amely a közvetlenül a motorba vezetett beszívott levegőt komprimálja. A hagyományos turbófeltöltő sebességén, egészen 170 000 rpm-en is pöröghet.

A cég szerint az elektromos rásegítésű, eTurbo elnevezésű turbófeltöltőt a Garrett Motion céggel való partnerségben fejlesztették ki, a technológia pedig „egyenesen a Formula 1-ből jön, és feloldja a kisméretű, viszonylag alacsony csúcsteljesítményű, gyors reagálású turbófeltöltő és a nagy csúcsteljesítményre képes, nagyméretű turbófeltöltő egymással ellentétes céljait, miközben hatásosan kiküszöböli a turbólyuk jelenlétét.”

A dizájn állítólag az alapjárati reakciót jelentősen javította, amikoris a kipufogott energia alacsony a hagyományos turbófeltöltő meghajtásához, és jól megtartja a lendületet a motor alacsony terhelésű és tranziens helyzeteiben, mint pl. a kiguruláskor vagy fékezéskor, amelyek hajlamosak a turbólyukra, amikor a járművezető ismét gyorsítani szeretne.

48 V-os útitárs

Az eTurbo rendszert egy 48 V-os elektromos rendszer egészíti ki a megfelelő teljesítmény leadásához, habár a Mercedes-AMG nem részletezte az elektromos motor energiaigényét. A turbófeltöltőt és integrált elektromos gépét, valamint a kísérő teljesítményelektronikát a motor hőkezelő köre hűti.

Az egyéb turbófeltöltő-fejlesztők is már jó úton járnak hasonló technológiával. Az egyik, a BMTS Technology (korábban Bosch Mahle Turbo Systems) a médiának részletezte 2019 közepén azt az elektromos rásegítésű turbófeltöltőt, amelyet 2024 elejére szándékozik gyártani. Ez az egység, mondja Nisar Al-Hasan, a BMTS növekedési és stratégiai igazgatója, 216 000 rpm-es legnagyobb sebesség elérésére van tervezve, és kb. 2,2 kW teljesítményfelvétele van.

A turbófeltöltőt úgy is tervezték, hogy generátorként működjön az elektromosság visszanyerésére, és visszajuttassa azt a rendszer akkumulátorába, amikor a kipufogási energia többlete áll fenn. Al-Hasan szerint a BMTS egységének költségcélja kevesebb mint 100 dollár, több, mint egy hagyományos turbófeltöltőé.