Műanyag vezérműtengely-modul

A sorozatgyártású vezérműtengely-modulok még mindig acélból és kerete alumíniumból készül. A Fraunhofer ICT partnerekkel együtt nemrég egy könnyűszerkezetes modult állított elő szálerősített duromerekből.

A Kémiai Technológiai Fraunhofer Intézet (Németország, Pfinztal) a Mahle, a Daimler, az SBHPP/Vyncolit és a Georges Pernoud céggel közösen fejlesztett ki egy könnyűszerkezetes vezérműtengely-modult. A műanyagelem olyan rendkívül szilárd, szálerősített duromerekből készül, amelyek a nagy hőmérsékletnek, valamint a mechanikai és kémiai terheléseknek is ellenáll. Költséghatékonyan és végkontúrközeli állapotban gyártható. 

Az integrált csapágyas vezérműtengely-modul kerete a vezértengellyel együtt, egyetlen öntésből készül (bennszülött a tengely). Közvetlenül a beszállítótól érkezik a motorgyártóhoz, és néhány kézmozdulattal a motorba építhető. A vezérműtengely-modul olyan nagy terhelésnek kitett helyeire alumínium csapágybetétek kerülnek, amelyek a közvetlen erőket veszik fel. A műanyagnak az alumíniummal szemben a gyártás szempontjából jobb az energiamérlege, emellett a célzott súlycsökkentés érdekében tovább csökken a CO2-kibocsátás. „A vezérműtengely-modul a hengerfejben van, tehát rendszerint az erőműlánc felső szerelési terében. Különösen itt célszerű a tömeget csökkenteni, mivel ezzel lejjebb kerül a jármű tömegközéppontja”, mondja Thomas Sorg, az Fraunhofer ICT tudományos kutatója. 


A vezérműtengely-modult beépített csapágyas monolitikus szerkezet jellemzi.

Mivel a műanyagok csillapítóképessége jobb, az NHV-viselkedés (zaj, rezgés) is javul. A könnyűszerkezetes elemet egy korszerű benzinmotorban már 600 órán át sikeresen tesztelték a motorpadon. „Rendkívül elégedettek vagyunk a funkcionális prototípusokkal és a kísérleti eredményekkel”, állítja Katrin Schindele, a Mahle projektvezetője.

Forrás: https://www.ict.fraunhofer.de/de/presse_mediathek/pressemitteilungen/2020/2020-05-04.html