Hőmérséklet-jeladók az emissziótechnikában
Ez a cikk akár lehetne az első lapszámainkból való, tehát 30 évvel ezelőtti. A motorvezérlőknek szükségük van hőmérséklet-információra: első volt a szívólevegő hőmérséklet jeladó, majd jöttek a többiek. Akkor tanultuk meg például, hogy mi is az NTC-karakterisztika. A kipufogógáz-tisztító rendszerek alkalmazásával, a finomodó motorirányítással azonban a hőmérők száma alaposan megsokszorozódott. A hőmérsékleti értéktartománynak megfelelően külön csoport alakult, ezek a kipufogórendszeri kipufogógáz-hőmérők, melyet mi is az angol rövidítésükkel ismerünk, ez az EGT (Exhaust Gas Temperature Sensor), azaz kipufogógáz hőmérséklet jeladók.
A hőmérők szerepének elemzése a motorirányítási funkcióikban tankönyvnyi terjedelmet venne igénybe, ezért most eltekintünk tőle, nem szólva arról, hogy ezt a kedves szakember olvasó többnyire ismeri is. Például alapvető információt szolgáltat az optimális DPF-regeneráláshoz, az EGR-optimalizáláshoz, az AdBlue befecskendezés megkezdéséhez, mert a kipufogógáznak el kell érnie egy küszöb hőmérsékletértéket, a kerámiák (a washcoat réteg) fokozott hőterhelésének elkerüléséhez stb.