GKN Torque Vectoring

A torque vectoring (ejtsd: tourk vektoring) angol kifejezés a kerekenkénti nyomatékelosztásra utal, melynek fontos szerepe van a kanyarstabilitásban, kitörésgátlásban, hiszen ívmenetben a kereken nem egyenletes a normál erő, így a csúszás nélkül átvihető nyomaték sem azonos.

A GKN gyártmányú, aktív differenciálmű képes a behajtó tengely nyomatékát 100–0 és 50–50 százalék arány között fokozatmentesen állítani, tehát ESP funkciót elérni a kerekek fékezése nélkül. A kifi nomult műszaki megoldást nemcsak a stabilitási helyzet fenntartására használják, hanem egy másik paramétertár beolvasásával egy gombnyomásra „driftautóvá” lehet alakítani az addig kezes Focus RS-t.

MI IS AZ A TAPADÁSI KÖR?

Az összkerékhajtás versenycélú alkalmazásának egyik úttörője az Audi volt, aki a Rally-világbajnokságon elért sikerek után új terepen próbálta ki a Quattro hajtást. A torsen osztómű és a lamellás sperr-differenciálművek remekül megállták helyüket az Egyesült Államokban is. A Trans-Am versenysorozatba nevezett Audi 200 az első szezonjában egyéni és konstruktőri bajnoki címet szerzett, mely miatt a hazai gyártók nyomására változtattak a szabályokon, így a következő évben az Audi 90 Quattro az IMSA-GTO versenyeken indult. Az 5 hengerű, turbófeltöltött motor és az összkerékhajtás több szempontból is előnyös volt: a versenyen a kanyarokban sokkal gyorsabb volt a kisebb tömegű és összkerékhajtású autó, valamint a gumikat is kevésbé koptatta. Ennek oka, hogy az úgynevezett tapadási kört jobban ki tudta használni és a kigyorsítások során kevésbé lépték át ezt a kört.

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.