Többkörös vízművek – I. rész

A motorhűtést (van úgy, hogy fűtést) a szerkezetek védelme, a motor tüzelőanyag-fogyasztása, szennyezőanyag-kibocsátása és az utastérfűtés szempontjai szerint alakítják ki. Mivel ezek között eltérők lehetnek az igények, ma már joggal beszélünk komplex termomenedzsmentről. A dolgok közepébe vágva: igen bonyolult lett a hűtővízhálózat, már komplett „vízmű”, mely körönként részben szeparált, külön szivattyúi vannak, de azért át is járható. Nem egyszerű, az igazság az, hogy „macerás” a körönként az átmosás célú átöblítés, a feltöltés és a légtelenítés.
A motorok fejlődése a hűtőkörökön is lemérhető. Az ➊ kép egy Horch-motort mutat 1911-ből. Már van vízpumpája és hűtőventilátora, a „nagy” teljesítmény miatt már nem volt elegendő a termoszifonos vízkeringetés. A gépkocsi hűtő-fűtő hidraulikus rendszere több szerkezeti egységre terjed ki, ellátja a belső égésű motor, a villanymotor, a váltó, az akkumulátorcsomag és az utastér termikus felügyeletét. A motorhűtés is többkörös, a hűtendő elemeket 3 vagy 4 hűtőkörbe foglalják. A belső égésű motor termomenedzsment-rendszer elemei (nem teljes a felsorolás!): motorblokk, hengerfej (akár kétkörös is lehet), motorolaj, töltőlevegő (közbenső hűtő vagy intercooler), ezekből is lehet több), van kipufogógáz-hőcserélő, turbótöltő (középrész, de lehet a turbinaház és/vagy a kompresszor csigaház), EGR-szelep és EGR gázhűtő, fojtószelep egység, az emissziótechnikai rendszerben pl. AdBlue injektor és AdBlue csővezetékfűtés motor hűtővízzel.
A teljes cikk az előfizetőinknek érhető el.
Ha Ön már rendelkezik előfizetéssel a megtekintéshez kérjük, jelentkezzen be.
Szeretne előfizetni? Itt megteheti.
Cikkajánló
Dewesoft méréstechnikai megoldások hibrid és hagyományos hajtásláncok
Magyarországon is jelen van a DEWESoft szlovén multinacionális, magántulajdonban lévő mérnöki és elektronikai gyártó, amely világszerte több mint 200 alkalmazottal rendelkezik...
Kerékagymotoros sportkocsi boncasztalon
Nem napjaink újdonsága, de még nem beszéltünk róla, hogy Anglia az innováció őshazája nem csak a múltban, hanem a jelenben is folytonosan tartogat a szakmát lázba hozó újdonságo...
A JCB bemutatja szériagyártású hidrogén motorját
A belső égésű motor jövője